Meer omzet en winst voor Unilever

Wel verwacht het concern dat de groei de komende tijd afzwakt, vooral door economische problemen in Latijns-Amerika.

Erik van 't Woud/ANP

Unilever heeft afgelopen halfjaar weer meer producten verkocht, in totaal 2 procent meer dan een jaar geleden. Het concern wist mede hogere inkomsten te genereren door hogere prijzen, meldt Unilever. Die waren gemiddeld 2,5 procent hoger dan een jaar geleden.

Unilever mengt zich op de scheermesjesmarkt. Het zou 1 miljard dollar betalen voor Dollar Shave Club.

De groei was vooral te danken aan opkomende markten, waar de verkopen flink toenamen. In Europa en de Verenigde Staten stabiliseerden de verkopen op het peil van een jaar eerder.

In de eerste zes maanden van het jaar boekte het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern een omzet van 26,3 miljard euro. Dat was 2,6 procent minder dan een jaar eerder, door wisselkoersen en overnames ontstond echter een plus van 4,7 procent. De nettowinst kwam uit op 2,7 miljard euro, 2 procent meer dan het jaar ervoor.

De producent van onder meer Becel, Dove, Ben & Jerry’s, Cup-a-Soup en Knorr verkocht vooral meer producten via de bedrijfsonderdelen Persoonlijke Verzorging (9,8 miljard euro) en Huishoudelijke Verzorging (5 miljard euro). Die twee divisies boekten de meeste winst. Zo was er onder meer een stijging in de verkoop van zeep, shampoo en deodorant.

IJsjes

De afdeling Persoonlijke Verzorging is daarmee een stuk groter en winstgevender dan de voedingstak van Unilever (11,5 miljard euro). Daar werd meer soep, saus dressing, ijs en thee verkocht.

De marktomstandigheden zijn en blijven moeilijk, zei financieel directeur Graeme Pitkethly tegen AFN. In Europa nemen de prijzen steeds verder af, terwijl de concurrentie stevig is. In Zuid-Amerika raken steeds meer economieën in het slop, met Brazilië voorop. Gezien die ontwikkelingen is Unilever tevreden met zijn eigen prestaties, aldus de financieel directeur.

Unilever verwacht dat de groei de komende tijd afzwakt, vooral door de steeds grotere economische problemen in Latijns-Amerika. Het concern houdt daarom vast aan de verwachting dat de onderliggende omzetgroei in heel 2016 uitkomt op 3 tot 5 procent. In het tweede kwartaal bedroeg die groei 4,7 procent, net zoals in de hele eerste helft van 2016.

Dollar Shave Club

Unilever maakte woensdag bekend dat het de Dollar Shave Club overneemt, zonder een overnameprijs te noemen. Het Amerikaanse tijdschrift Fortune meldde dat Unilever 1 miljard dollar betaalt.