Machinistenapp moet treinreis soepeler maken

Dankzij een speciaal programmaatje zouden machinisten een stuk minder vaak hoeven remmen.

RouteLint in actie. Foto ProRail

Spoorbeheerder ProRail heeft een ‘app’ gemaakt die machinisten moet helpen stipter, energiezuiniger en veiliger te rijden. Met de dienst RouteLint kunnen machinisten op de bok zien wat er verderop op het spoor gebeurt. Zo kunnen ze eerder vaart minderen, waardoor de trein niet op het laatste moment stilgezet hoeft te worden.

De app is gemaakt voor de mobiele apparaten die machinisten gebruiken om informatie op te zoeken. De app toont welke treinen in de buurt zijn en welke seinen op de route op rood staan. In een filmpje van ProRail zegt de machinist blij te zijn met zijn extra hulpmiddel:

“Een mooi voorbeeld is natuurlijk Geldermalsen. Daar moet ik met de intercity de stoptrein voorbij. Als die stoptrein aan de late kant is, kan ik dat op RouteLint zien en daar op anticiperen. Hou ik net even wat meer ruimte, zodat ik toch soepel Geldermalsen binnen kan rijden.”

Zuiniger

Uitrollen in plaats van remmen en optrekken scheelt met name bij goederentreinen veel in energieverbruik. Ook de NS bleek bij een proef 3 procent minder stroom te verbruiken. Jaarlijks verbruikt de NS ongeveer evenveel elektriciteit als de gemeente Amsterdam.

Machinisten zouden door eerder van seinen op de hoogte te zijn minder vaak door rood rijden. Verder moet de dienst voorkomen dat passagiers “onnodig stilstaan in een weiland”, zegt ProRail.

Alle NS-machinisten kunnen RouteLint al gebruiken. De komende tijd wordt goederenvervoerder DB Cargo voorzien. Ook andere machinisten van de andere vervoerders kunnen volgens ProRail van de dienst gebruikmaken.