Justitie vervolgt NS na fraude bij vervoersconcessie Limburg

Ook enkele (oud-) bestuurders worden vervolgd. Het gaat hoogstwaarschijnlijk onder meer om voormalig NS-topman Timo Huges.

De NS wordt vervolgd vanwege onrechtmatigheden bij de aanbesteding van het ov in Limburg. Foto Jeroen Jumelet/ANP

Justitie wil NS en verschillende (ex-)bestuurders van het spoorbedrijf en dochterondernemingen vervolgen in verband met ernstige onregelmatigheden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Eén van de betrokken bestuurders is hoogstwaarschijnlijk voormalig NS-topman Timo Huges, maar het Openbaar Ministerie wil dat bevestigen nog ontkennen. De toplieden worden vervolgd voor niet-ambtelijke omkoping, valsheid in geschrift en het schenden van bedrijfsgeheimen.

De zaak draait om de concessie voor het verzorgen van openbaar vervoer in Limburg vanaf het einde van dit jaar. NS-dochter Abellio was de oorspronkelijke winnaar van een aanbestedingsprocedure. Na eigen onderzoek van NS bleek echter dat bestuurders bij Abellio informatie over Veolia kregen doorgespeeld door een voormalig werknemer van het bedrijf. Die kreeg kort na het binnenhalen van de concessies een baan bij het bedrijf.

Huges werd korte tijd nadat de onregelmatigheden bij de aanbesteding aan het licht kwamen ontslagen door NS. Volgens de raad van commissarissen van het spoorbedrijf, dat in handen is van de Nederlandse Staat, wist hij, anders dan hij had verklaard, dat NS-dochter Qbuzz via een schijnconstructie een medewerker van concurrent Veolia inhuurde.

Misbruik van vertrouwen

Justitie wil daarom de vijf hoofdverdachten vervolgen. Het gaat om een oud-bestuurder van NS, één bestuurder van Abellio, twee bestuurders van Qbuzz (dat de aanbesteding voorbereidde voor Abellio) en een externe adviseur,de voormalig medewerker van Veolia. Er zijn nog meer verdachten in deze zaak, maar over vervolging van hen is nog geen besluit genomen.

Het Functioneel Parket rekent het de toplieden aan dat ze misbruik van publiek vertrouwen hebben gemaakt, zo zegt een woordvoerder:

“Wij vinden dat gaat om ernstige feiten. Burgers en bedrijven moet erop kunnen vertrouwen dat een aanbesteding eerlijk verloopt en dat het bedrijf met het beste bod de concessies krijgt. De aanwezigheid van eventuele bedrijfsgevoelige informatie van een concurrent maken dat een bieding niet eerlijk kan verlopen. In dit geval lijkt daarnaast sprake van fraude. Dergelijk handelen ondermijnt het vertrouwen dat burgers en bedrijven moet kunnen stellen in dergelijke procedures.”

De Limburgse vervoersconcessie ging uiteindelijk naar Arriva. Veolia ging hier in eerste instantie tegen in beroep, maar staakte in april van dit jaar het gevecht om de rechten voor openbaar vervoer in de provincie Limburg.