In topdrukte dreigt staking bij KLM

Arbeidsvoorwaarden

Het geschil tussen de bond en de vliegmaatschappij draait onder meer om het aantal ouderen- en vakantiedagen en een loonsverhoging.

De cao-onderhandelingen gaan over 14.500 man grondpersoneel van KLM, onder wie incheckmedewerkers, bagage-afhandelaars en technici. Foto BAS CZERWINSKI / ANP

Personeel van KLM gaat mogelijk staken. Vakbond FNV Luchtvaart stelt donderdag een ultimatum, dat dinsdag 26 juli afloopt. De bond gaat niet akkoord met het laatste cao-bod voor het grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij. Het gaat om een cao voor zo’n 14.500 werknemers, onder wie incheckmedewerkers, bagage-afhandelaars en technici.

KLM wil de cao na een goed jaar verslechteren in plaats van verbeteren, zegt FNV-bestuurder Jan van den Brink. Het geschil tussen de bond en de maatschappij draait onder meer om het aantal ouderen- en vakantiedagen en een loonsverhoging. FNV vraagt 1 procent loonsverhoging, KLM biedt dat pas vanaf 2018.

Eventuele acties zullen Schiphol niet platleggen, zegt Van den Brink. „We beginnen rustig. Staken is een optie, maar als dat gebeurt zal het kortdurend zijn en niet overal tegelijk.”

KLM noemt het voeren van actie voor met name het behoud van ouderendagen „absurd”. Een staking zou de groei en werkgelegenheid in gevaar brengen, zegt een woordvoerder. Nieuwe aanpassingen aan de cao zou KLM uit de markt prijzen.

Niet alle bonden steunen het ultimatum. De Unie legt het ultieme cao-aanbod met een neutraal advies aan zijn leden voor. „Als het vliegen stilligt, kost dat honderdduizenden euro’s per uur. Dat moet ergens vandaan komen. Ik kan me voorstellen dat er dan weer andere bezuinigingen komen”, zegt Joop Hofland, bestuurder bij De Unie. Eerder zorgde een staking bij Air France voor aanzienlijke financiële schade bij het moederbedrijf van KLM.

Twistpunt tussen de bonden is de economische positie van de luchtvaartmaatschappij. „Staken is een normaal proces, maar in dit geval gaat het om de drukste periode bij een bedrijf dat broos herstel vertoont”, zegt Hofland. In 2015 maakte KLM voor het eerst sinds 2010 weer nettowinst, het bedrijf verdiende 118 miljoen euro.

Reden om na jaren van bezuinigingen te investeren in het personeel, vindt FNV. Volgens Van den Brink verwacht KLM in 2016 een verdubbeling van de winst van 2015.

KLM doet geen uitspraken over de winstverwachting, omdat het bedrijf komende week met cijfers komt.

Dat klanten bij een staking kunnen kiezen voor andere maatschappijen, zoals De Unie zegt, is voor FNV geen reden om geen actie te ondernemen. De markt is concurrerend, maar dat kan opgelost worden als vakbonden op Europees niveau gelijk optrekken, vindt Van den Brink. „Dat is geen reden om met alle bezuinigingen akkoord te gaan.”