De vier plannen van Elon Musk met zelfrijdende auto’s

Masterplan Tesla

Om kritiek na ongeluk te pareren komt Tesla met een ‘masterplan’ voor 2026. Maar ook andere bedrijven hebben zulke plannen.

Interieur van een Tesla Model S. Foto Guus Schoonewille / ANP

Elon Musk krijgt de laatste weken veel kritiek. De oprichter van Tesla kreeg te maken met een dodelijke crash van een Tesla die zichzelf in autopilot-modus een ongeluk bezorgde. Amerikaanse politici denken nu na over een verbod.

Ook aandeelhouders van het bedrijf roeren zich de laatste tijd. Musk kondigde begin juli aan dat hij met Tesla zijn andere bedrijf SolarCity wil overnemen voor zo’n 2,3 miljard euro. Dat vinden aandeelhouders helemaal niet leuk: SolarCity en Tesla hebben allebei hoge schulden, en kritische analisten vroegen zich af of Musk niet zijn ene verlieslatende bedrijf redt met het andere.

Wat doe je als je Elon Musk heet en in zo’n pr-storm zit? Dan twitter je dat je allang bezig was met een masterplan dat dit allemaal zal uitleggen. Een week later presenteer je dat dan. Dat was donderdag. Wat staat erin?

1.Energieopwekking en –opslag

In interviews zegt Musk vaak dat zijn uiteindelijke doel een volledig duurzame energievoorziening is. Volgens hem is het daarom nodig om SolarCity, dat zonneceltechnologie maakt, en Tesla onder één dak te brengen. Letterlijk, want Musk wil binnen tien jaar zijn Tesla’s voorzien van zonnedaken die de auto’s direct opladen, en de overtollige energie opslaan in de accu. Die accu kan vervolgens gebruikt worden voor energie in huis.

2.Bussen en vrachtwagens

Om nog sneller tot een schonere energievoorziening te komen wil Musk niet alleen personenauto’s elektrisch maken: „ Maar ook vrachtwagens en voertuigen voor personenvervoer met hoge dichtheid.” Musk hint hiermee op een nieuw soort vrachtwagen en bus van Tesla, die volgens hem volgend jaar onthuld zullen worden. Hij mag opschieten: eerder deze week toonde concurrent Daimler ook al een deels zelfrijdende bus. Semi-autonome vrachtwagens van dat merk rijden al sinds vorig jaar rond op Amerikaanse snelwegen. Volgens Musk kunnen zelfrijdende bussen zo worden ingesteld dat ze geen vaste haltes meer nodig hebben maar dat ze mensen direct naar de bestemming brengen, zonder daarmee trager te worden.

3.Zelfrijdende auto’s veiliger

Al die plannen over zelfrijdende auto’s, vrachtwagens en bussen zijn wel afhankelijk van de veiligheid. In 2026 wil Musk ervoor zorgen dat zijn autopilot-functie tien keer minder ongelukken veroorzaakt dan besturing door een mens. Dat hangt volgens hem meer af van hoe snel wetgevers de functie toestaan op de openbare weg dan van de technologie zelf.De autopilot is namelijk zelflerend; elke kilometer die hij rijdt leert het systeem van zijn eigen fouten. Musk zegt dat voor grotere veiligheid veel meer op de openbare weg gereden moet worden. En dat ongeluk dan? „Als je de functie goed gebruikt is hij nu al veiliger dan een menselijke chauffeur. Het is moreel onverantwoord om ermee te stoppen uit angst voor slechte pers.”

4.Auto’s delen

Als auto’s zichzelf veilig kunnen rondrijden, wordt het makkelijk om ze te delen. Auto’s rijden dan zelfstandig van de ene naar de andere gebruiker. „Zodat je geld kunt verdienen als je je auto zelf niet gebruikt,” schrijft Musk. Ook Google, General Motors, Mercedes en Uber werken aan dat soort deelmodellen.