Star Trek is behoorlijk uitgemolken

Recensie Star Trek Beyond heeft last van wat Hollywoodanalisten ‘sequelitis’ doopten. Het ‘dit hebben we allemaal al eens eerder gezien’-gevoel is groot.

©

Aan het begin van Star Trek Beyond heeft Captain Kirk last van sleur. Hij denkt er sterk over iets anders te gaan doen, vertrouwt hij zijn logboek toe. Hij is het beu altijd maar in overbekende cirkeltjes te draaien. Kirk lijkt te spreken voor het bioscooppubliek dat wel eens een blockbuster ziet en vermoeid denkt: daar gaan we weer. Het lijkt er deze zomer op dat het publiek vervolgfilms een beetje beu is, de opbrengst aan de kassa van de overdaad aan ‘sequels’ nam zo’n 15 procent af.

Star Trek Beyond heeft zeker last van wat Hollywoodanalisten ‘sequelitis’ doopten. Het ‘dit hebben we allemaal al eens eerder gezien’-gevoel is groot. In de oorspronkelijke serie verwerkte bedenker Gene Roddenberry in elke aflevering wel een filosofische gedachte of frisse kijk op dingen. Niets van dit alles in Star Trek Beyond, de derde film in de serie die in 2009 een herstart beleefde en waarmee J.J. Abrams zich sinds zijn overstap naar Star Wars alleen als producer bemoeit. De nadruk op kameraadschap, hoe verschillend de crewleden ook zijn, is dan wel weer in de geest van Roddenberry, evenals het geloof in het oplossend vermogen van de mensheid.

In dit nieuwe Star Trek-avontuur krijgt de crew van de USS Enterprise te maken met Krall, een wraakzuchtige, gewelddadige alien. Alleen door eensgezinde samenwerking is hij te verslaan. Deze groep boven individu-moraal wordt in Star Trek Beyond omgeven door actiescènes die zo donker zijn gefilmd dat ze soms nauwelijks te volgen zijn.

Lees ook het interview met regisseur Justin Lin. ‘Nu deel ik zelf de lakens uit’

Twee personages die humor als wapen gebruiken, dokter Bones en ingenieur Scotty, zorgen ervoor dat Star Trek Beyond nog enigszins genietbaar is. In een ontroerend scènetje brengt de huidige Mr. Spock (Zachary Quinto) een eerbetoon aan Vulcan-ambassadeur Spock – acteur Leonard Nimoy, die jarenlang gestalte gaf aan de kalme rationalist met de puntige oren, overleed begin 2015. Op de aftiteling staat ‘for Anton’, met wie Anton Yelchin (die Chekov speelt) bedoeld wordt, de veelbelovende jonge acteur die onlangs tragisch aan zijn eind kwam toen hij klem kwam te zitten tussen een hek en zijn eigen auto.