Dit zijn de films die we deze week voor je bespreken

‘Absolutely Fabulous: The Movie’ is een uitgerekte aflevering van de tv-serie, maar dan twintig jaar na dato en ‘The BFG’, naar het klassieke kinderboek van Roald Dahl, is visueel sterk, maar niet echt bezield.

  • ●●●●●

    Absolutely Fabulous: The Movie Komedie

    De Ab Fab-film is er voor de nostalgie: voor de designer-outfits die eruitzien als parodieën op zichzelf, en voor de twee hoofdrolspeelsters die zo’n geweldige chemie hebben, en die er met de jaren en al dat slempen en slampamperen alleen maar beter uit zijn gaan zien. Dit zijn diva’s met wie je best een avondje de tijden van weleer wilt vieren. Lees de recensie: ‘Glorieus slempen als weleer’

    Regie: Mandie Fletcher. Met: Jennifer Saunders, Joanna Lumley, Jane Horrocks, Julia Sawalha, Kate Moss. In: 105 bioscopen.

  • Lees ook: Televisiehits gaan voor de filmversie vaak naar een exotische locatie. Een denkfout.
    Lees ook: Tosca Niterink bezocht de perspremière van AbFab, hoewel ze eigenlijk niet zo van komische films houdt.
  • ●●●●●

    The BFG Jeugdfilm

    Bij Spielberg krijgt de BFG (Big Friendly Giant) een traumatische gebeurtenis in zijn verleden mee: een kind dat hij eerder meenam naar Reuzenland is in handen gevallen van zijn mensenetende soortgenoten. Dat is een verdekte verwijzing naar Dahls biografie. Dahl droeg het boek op aan zijn op zevenjarige leeftijd overleden dochtertje Olivia; de filmmakers hebben goed begrepen hoe persoonlijk juist dit boek voor Dahl is geweest. Tussen een dromenbrengende reus en een kinderboekenschrijver bestaat geen wezenlijk onderscheid. Jammer dat dat toch heeft geresulteerd in een nogal anonieme, weinig beklijvende film. Lees de recensie: ‘Visueel sterk, maar niet echt bezield’

    Regie: Steven Spielberg. Met: Mark Rylance, Ruby Barnhill. In: 408 bioscopen

  • ●●●●

    The Family Fang Komedie

    The Family Fang gaat over een kunstenaarsechtpaar dat in de jaren tachtig en negentig furore maakte met conceptuele performances in de vorm van ‘practical jokes’ waarin hun twee kinderen Annie en Baxter vaak de hoofdrol hadden. Toen zij volwassen werden en het huis uitgingen, viel de familie uiteen. Als zij noodgedwongen weer contact met hun ouders moeten opnemen, proberen ze voor een tijdje de oude routine weer op te pakken, maar de magie is eraf. Als dan beide ouders verdwijnen, denkt de een dat het een grap is, terwijl de ander zich echt zorgen maakt. Lees de recensie: ‘Help, mijn ouders zijn kunstenaar!’

    Regie: Jason Bateman. Met: Jason Bateman, Nicole Kidman, Christopher Walken, Maryann Plunkett. In: 16 bioscopen

  • ●●●●

    Suburra Misdaadfilm

    Hij werd bekend met sfeerrijke broeiende televisieseries als Romanzo Criminale en Gomorrah. Noodlotsdrama’s in een misdaadmilieu van schuivende codes over eer, loyaliteit en mannelijkheid. Nu bewijst voormalig oorlogsverslaggever Stefano Sollima dat hij ook speelfilms aankan. Zijn debuut A.C.A.B. van 2012 (‘All Cops Are Bastards’) was al veelbelovend, opvolger Suburra is nog iets beter. We bevinden ons ditmaal in Rome, anno 2011: een fictieve week waarin premier Berlusconi en paus Benedictus aftreden en een vloedgolf van afrekeningen door de onderwereld raast. Lees de recensie: ‘Sterk Romeins maffiadrama’

    Regie: Stefano Sollima. Met: Pierfranco Favino, Greta Scarano. In: 12 bioscopen

  • ●●●●●

    Star Trek Beyond Sciencefiction

    Star Trek Beyond heeft zeker last van wat Hollywoodanalisten ‘sequelitis’ doopten. Het ‘dit hebben we allemaal al eens eerder gezien’-gevoel is groot. In de oorspronkelijke serie verwerkte bedenker Gene Roddenberry in elke aflevering wel een filosofische gedachte, oorspronkelijk inzicht of frisse kijk op dingen. Niets van dit alles in Star Trek Beyond, de derde film in de serie die in 2009 een herstart beleefde en waarmee J.J. Abrams zich sinds zijn overstap naar Star Wars alleen als producer bemoeit. Lees de recensie: ‘Ooit oorspronkelijk, fris en vernieuwend, maar Star Trek is behoorlijk uitgemolken’

    Regie: Justin Lin. Met: Chris Pine, Zachary Quinto. In: 108 bioscopen

  • Lees ook ons interview met Justin Lin, de Aziatisch-Amerikaanse regisseur van Star Trek Beyond: ‘Nu deel ik zelf de lakens uit’
  • ●●●●●

    Lights out Horror

    Soms heb je maar drie minuten nodig om een horrorfilm te maken die meer dan drie miljoen mensen de stuipen op het lijf jaagt. Dat gebeurde regisseur David F. Sandberg, wiens korte film Lights Out in 2013 ‘viral’ ging. Het uitgangspunt is even simpel als sterk: een vrouw wordt geterroriseerd door een wezen dat je alleen in het schemerduister kunt ‘zien’. Terug naar de aloude schaduwen onder het bed dus. Op speelfilmlengte levert dat een vertrouwd aandoende B-film op: effectief, recht voor z’n raap, met de ‘backstory’ uitgesmeerd tot een heus familiedrama. Lees de recensie: ‘Het viral-filmpje was beter’

    Regie: David F. Sandberg. Met: Teresa Palmer, Gabriel Bateman, Maria Bello. In: 47 bioscopen

  • ●●●●

    Heaven on Earth Komedie

    Deze vrolijke voortvarendheid kenmerkt het personage Lena, de altijd opgewekte en doortastende vrouw die nooit opgeeft en in deze film het plaatselijke amateurkoor klaar moet stomen voor een uitvoering van Händels Hallelujah-koor. Daarbij wordt ze (hardhandig) dwarsgezeten door oude geliefden die het niet kunnen verkroppen dat ze in de vorige film iets moois kreeg met de dirigent. Het levert een vermoeiende film op die ondanks een paar melodramatische momenten gevaarlijk dicht tegen een slechte klucht aanzit. De koorleden zijn karikaturen, met als dieptepunt de geestelijk gehandicapte met bloempotkapsel. Lees de recensie: ‘Al te dicht bij slechte klucht’

    Regie: Kay Pollak. Met: Frida Hallgren, Niklas Falk, Lennart Jähkel. In: 15 bioscopen