Hij wordt gezien als de koning van Pac-Man

CNN maakte een portret van de man die als eerste de ‘perfecte score’ haalde bij het arcadespel.

CNN / Great Big Story

Wie heeft er niet ooit Pac-Man gespeeld? In het van origine speelkastspel moet een geel happertje in een doolhof punten verzamelen, terwijl het achterna gezeten wordt door vier ‘spoken’ in verschillende kleuren. Voor de meesten is Pac-Man vrolijk tijdverdrijf, maar voor Billy Mitchell (51) uit Florida is het een serieuze zaak.

Mitchell wordt gezien als de koning van Pac-Man. Op de twintigste verjaardag van het spel, in 1999, haalde hij de ‘perfecte score’ en werd hij zo een semi-beroemdheid. Mitchell werd bekroond tot: ‘Videospelspeler van de eeuw’ en naar Japan ingevlogen om de bedenker van Pac-Man te ontmoeten. CNN maakte een item over Mitchell, die naar eigen zeggen nog zo’n zes a zeven keer in de week herkend wordt om zijn Pac-Mankunsten. In de serie Great Big Story worden bijzondere mensen van over de hele wereld uitgelicht.

Mitchell speelt Pac-Man niet uit liefde voor het spel, zo schreef het literaire tijdschrift de Oxford American vorig jaar over hem.

“Hij houdt van de competitie. Hij speelt niet om te ontspannen, hij wil winnen, maar lijkt daar niet veel plezier bij te hebben.”

Mitchell pakt meer zaken in zijn leven niet halfslachtig aan, zo is hij tevens eigenaar van een pikante-sauzenimperium genaamd Rickey’s World Famous Sauces en restaurantketen Rickey’s World Famous Restaurant.

De Amerikaan begon op zijn twaalfde met het spelen van het flipperkastspel pinball. Toen Donkey Kong in zwang raakte, zag hij hoe men zich verzamelde rond de speelautomaat. “Ik wilde die aandacht ook”, zegt hij tegen Oxford American. Na te hebben gefloreerd als Donkey Kongspeler, stapte hij over op Pac-Man. Oxford American tekende op hoe Mitchell het spel in zijn jonge jaren tot veertig uur per week speelde.

CNN / Great Big Story

CNN / Great Big Story

Mitchell ontdekte het mysterieuze level 256, waar je de makers van het spel als het ware voorbij bent gestreefd. Omdat de programmeurs nooit zo ver vooruit hebben gedacht, verschijnen er aan de rechterkant van het scherm rare tekens en symbolen. Het einde van het spel bereiken duurt uren, waardoor Pac-Man naast vermaak in de kroeg ook een spel van uithoudingsvermogen blijkt.

Bekijk het item van CNN: