De daalhouding van Froome, was die nou echt sneller?

Met de billen op de stang en de borst op het stuur stoof Chris Froome vorige week de berg af. Maar hielp dat nou echt?

Beeld Eurosport / Youtube

Met de billen op de stang en de borst plat op het stuur stoof Chris Froome vorige week zaterdag de Peyresourde af. Zijn benen draaiden in hoog tempo rond, zijn snelheid liep op tot negentig kilometer per uur. Bij aankomst in Bagnères-de-Luchon had de Brit zijn voorsprong uitgebouwd tot dertien seconden. Genoeg om de gele trui over te nemen.

Vrijwel iedereen had na afloop van de achtste Touretappe wel een mening over de daalkunsten van Froome. Voorstanders wezen op de tijdwinst. Je tegenstanders op zo’n manier verrassen is immers een enorme stunt. Maar er kwam ook kritiek. Is deze ongebruikelijke, wiebelige daalhouding niet gevaarlijk? Wat als jonge wielrennertjes dit gaan kopiëren?

Een andere vraag, misschien wel de meest logische, werd minder vaak gesteld: werkt dit wel? Het klinkt namelijk heel logisch, dat je aerodynamischer wordt als je jezelf tot een bolletje opvouwt. Een groepje wetenschappers van de TU Eindhoven, de KU Leuven en de Universiteit van Luik had echter zijn twijfels en besloot de ‘Froome-houding’ te onderzoeken.

Froome-houding vs. veilige houding

In een blogpost op Linkedin beschrijft een van hen, hoogleraar bouwfysica Bert Blocken (TU Eindhoven), hoe dat proces in zijn werk ging. Ze zochten een renner met het postuur van Froome en analyseerden met speciale software zijn luchtweerstand in verschillende fietshoudingen: rechtop met de handen op het stuur, de ‘gebruikelijke’ daalhouding en de Froome-pose. En de tijdrithouding, omdat die als meest gestroomlijnd wordt beschouwd.

Tekst gaat verder onder de tweet:

Twitter avatar LeuvenU University of Leuven Did Chris Froome’s descent position in #TDF2016 help him win the stage? Here’s the answer https://t.co/bDpIX3ZHV9 https://t.co/EBoevly0LJ

De resultaten zijn verrassend. De Froome-houding is namelijk niet sneller dan de daalhouding waarbij een renner veilig op zijn zadel blijft zitten. Sterker nog, hij is zelfs iets minder snel. Bij de ‘veilige daalhouding’ is de luchtweerstand 1 procent hoger dan in tijdrithouding. Bij de instabiele houding van Froome is het verschil 1,6 procent.

Tekst gaat verder onder de tweet:

Twitter avatar BertBlocken Bert Blocken (3/3) Collaboration with @ThomasAndrianne @ThierryMarchal Yasin Toparlar, Thijs van Druenen https://t.co/uprqgSkwMh

Hoe Chris Froome dan toch een voorsprong van dertien seconden kon opbouwen? Volgens Blocken omdat hij een deel ervan al in de laatste meters van de beklimming pakte. Bovendien daalden de achtervolgers niet in de ‘veilige daalhouding’. Ze zaten iets meer rechtop. Hadden zij met hun handen diep in de beugels gehangen, dan hadden ze de Brit misschien nog kunnen inhalen.