Zelfde omzet, meer winst voor TomTom

De leverancier van navigatieapparatuur haalt de groei vooral uit het zakelijke segment.

Een ingebouwd navigatiesysteem van TomTom. Foto Jerry Lampen / ANP

Fabrikant van navigatieapparatuur en software TomTom heeft in het tweede kwartaal van dit jaar flink meer winst geboekt. Werd er een jaar geleden in dezelfde periode nog twee miljoen euro winst gemaakt, dit kwartaal was dat twaalf miljoen. De omzet bleef met 265 miljoen euro nagenoeg gelijk, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

De omzet van de consumentendivisie had ook dit kwartaal weer met een daling te maken: 5 procent. De divisie Automotive, die navigatiesoftware en hardware levert aan autofabrikanten, liet daarentegen een stijging zien van 34 procent. Het toont aan dat TomTom steeds meer de omslag maakt van leverancier aan consumenten naar partner voor zakelijke klanten.

Ook de divisie Telematics laat met 14 procent een flinke groei zien. Die divisie levert apparatuur waarbij van voertuigen bijvoorbeeld rijstijl en brandstofgebruik gevolgd kan worden.

De cijfers over een halfjaar laten ongeveer gelijke resultaten zien. De omzet bedroeg 482 miljoen euro, de winst was 17 miljoen euro. In het eerste halfjaar van 2015 werd er nog een verlies van 4,4 miljoen euro geleden.

Na de publicatie van de cijfers steeg TomTom op de Amsterdamse beurs met 5 procent.