‘Volkswagen-top hield dieselschandaal jarenlang stil’

Drie staten in de VS, waaronder New York, slepen de autofabrikant voor de rechter.

Archiefbeeld uit 2015 van een Amerikaanse Volkswagendealer Foto Mike Blake/Reuters

De Volkswagen-top was al jaren op de hoogte van de aanwezigheid van sjoemelsoftware in verschillende wagens, maar stopte bewijsmateriaal bewust in de doofpot. Onder hen was ook de vorig jaar afgetreden bestuursvoorzitter Martin Winterkorn, stelt de openbaar aanklager van de staat New York Eric Schneiderman. Hij maakte dinsdag bekend een civiele zaak te zijn gestart vanwege het overtreden van de milieuregels door het bedrijf.

Twitter avatar AGSchneiderman Eric Schneiderman Watch our announcement about our investigation into @VW live at 12:30: https://t.co/yacEAoyJne

In de aanklacht valt te lezen hoe de onderneming meer dan een decennium lang autoriteiten in de VS en Europa heeft misleid. Niet alleen de top zou daarvan op de hoogte zijn geweest, maar ook op andere lagen binnen het bedrijf werd belasting materiaal vernietigd en werden documenten met valse informatie verstuurd richting autoriteiten. Zo zei Schneiderman:

“De beschuldigingen tegen Volkswagen, Audi en Porsche onthullen een cultuur van diepgewortelde arrogantie binnen de onderneming, gecombineerd met het bewust negeren van de regels van de wet en het schade toe brengen aan de volksgezondheid en het milieu. Deze aanklachten moeten een waarschuwing zijn voor elke bestuur dat zich inlaat met dit soort berekende en systematische illegale praktijken. We zullen daarvoor de strengst mogelijke sancties tegen eisen.”

New York is niet de enige staat die de Volkswagen-top beschuldigt van het verdoezelen van belastende informatie. Ook Massachusetts en Maryland dienden dinsdag een aanklacht in tegen de wagenbouwer. De staten eisen honderden miljoenen dollars aan vergoedingen en boetes van Volkswagen en dochterondernemingen Audi en Porsche.

Dieselschandaal

Vorig jaar bleek dat Volkswagen software had geïnstalleerd in verschillende dieselauto’s waarmee milieutests konden worden gemanipuleerd. De wagens stootten op de rollenbanken veel minder aan schadelijke zaken als stikstof uit dan ze daadwerkelijk deden op de weg. Hierop volgden diverse rechtszaken in Europa en de VS tegen het autobedrijf.

Vorige maand nog schikte Volkswagen voor zo’n 15 miljard dollar (13,5 miljard euro) met de Amerikaanse autoriteiten. Onderdeel van de deal is een terugkoopbedrag van ruim 10.000 dollar per verkochte auto, die is voorzien van de sjoemelsoftware. Eigenaren van een Volkswagen kunnen ervoor kiezen om hun auto terug te verkopen, of om hem te laten repareren. Ook wordt er vijf miljard euro vrijgemaakt voor het compenseren van de milieuschade die is ontstaan door de extra uitstoot en om te investeren in schonere motoren.