Truckbouwer DAF krijgt megaboete om kartelvorming

De Eindhovense truckbouwer moet 752 miljoen betalen voor deelname aan prijsafspraken met vier andere fabrikanten.

Vrachtwagens op het terrein van auto- en vrachtautofabrikant DAF Trucks in Eindhoven. Foto: Sander Koning / ANP

De Europese Mededingingsautoriteit heeft vijf grote vrachtwagenfabrikanten een recordboete opgelegd van in totaal 2,93 miljard euro. Eén van de beboete fabrikanten is vrachtwagenproducent DAF uit Eindhoven.

DAF moet in totaal ruim 752 miljoen euro betalen wegens deelname aan het kartel. De truckbouwer uit Eindhoven had de boete al voorzien, en zette daar vooraf 850 miljoen euro voor opzij.

Naast DAF werden verder de fabrikanten MAN, Volvo/Renault, Daimler en Iveco gestraft. Volgens de aanklacht wisselden de truckbouwers veertien jaar lang bedrijfsgevoelige informatie uit en maakten ze prijsafspraken. De Mededingingsautoriteit gaf de Duitse fabrikant MAN daarbij alleen geen geldboete, omdat het de prijsafspraken had onthuld.

Het is de grootste kartelboete ooit die de Europese Mededingingsautoriteit heeft uitgedeeld. In 2012 kreeg het beeldbuiskartel 1,4 miljard euro boete. De boete valt mede zo hoog uit omdat de tijdspanne waarin het kartel bestond in de berekening van de hoogte wordt meegenomen. Binnen de Europese Commissie wordt zwaar getild aan het bedrog. In Europa zijn zo’n 600.000 transportbedrijven, waar gemiddeld vier mensen werken. In al die jaren hebben veelal kleine bedrijven die het moeilijk handen mogelijk veel te veel geld betaald voor vrachtwagens.

Klikken

De prijsafspraken begonnen in 1997. De fabrikanten maakten prijsafspraken vanwege nieuwe technologie de benodigd was om vrachtwagens minder stikstofoxiden en koolwaterstoffen uit te laten stoten. Volgens de Mededingingsautoriteit werd afgesproken voor hoeveel geld die technologie moest worden ingevoerd. Daarnaast hebben de fabrikanten de invoering van de technologie samen vertraagd.

Er zijn conflicterende verhalen over hoe de illegale activiteiten aan het licht kwamen. De Duitse Frankfurter Algemeine stelt dat boekonderzoek in 2010 van MAN zelf vreemde zaken aantoonde, waarna de fabrikant de autoriteiten benaderde. Volgens de Britse krant The Guardian leverde een inval bij Mercedes-Benz ook informatie op over Scania en MAN, waarna MAN naar de autoriteiten stapte. Het onderzoek naar Scania loopt nog. Daarom is die fabrikant nog geen boete opgelegd.