Een relatie met een paspop

Huwelijk

Fotograaf Suzanne Heintz vormt al vijftien jaar een gezin met twee etalagepoppen.

‘Sunflowers’ (2015) van fotografe Suzanne Heintz uit Playing House Project.

‘Ik was bijna 35 en nog altijd ongetrouwd”, vertelt fotograaf Suzanne Heintz (1965) vanuit Denver over de start van haar Playing House Project. „Al mijn vriendinnen hadden gezinnen, ik was bruidsmeisje geweest. Overal kreeg ik vragen en commentaar. ‘Suzy’, zei mijn moeder, ‘Je moet gewoon iemand kiezen!’ ‘Maar hoe dan, mam?’, zei ik. ‘Ik kan toch niet zomaar even een man gaan kopen?’”

Kort daarop liep Heintz langs een etalage en bedacht: verrek, dat kan wél. Ze kocht haar felbegeerde ware en noemde hem Chauncey. „Het was liefde op het eerste gezicht.” Volgende aanschaf: een dochter, Mary Margaret. Heintz’ geluk was compleet.

Met Kerst stuurde ze een gezinsfoto naar haar vrienden, die er tot haar verrassing meteen de grap van inzagen – vooral de getrouwde vrouwen. Ze vroegen om meer, en dus bleef Heintz scènes toevoegen, jaar na jaar, als haar baan in de tv-industrie het toeliet. Hoogtepunt was een levensechte bruiloft, met 150 gasten en 20 poppen van Chaunceys kant van de familie. Heintz droeg een zeegroene bruidsjurk die nog altijd in haar kast prijkt.

De paspoppen symboliseren ‘de pilaren onder het huwelijksinstituut’, volgens Heintz. „Ze bevestigen en continuëren de status-quo. Als vrouw dien je de rol van echtgenote en moeder te vervullen, en daarvoor heb je anderen nodig. Wie het precies zijn doet er niet toe, en of het gezinsleven wel bij je past al helemaal niet. Op jezelf ben je een misfit, een raadsel.”

„Twintig jaar geleden dacht ik dat het feminisme zo’n beetje voltooid was, maar hoeveel is er werkelijk veranderd? De enorme toevoer van beelden uit de media zet vrouwen juist onder druk om naar het perfecte plaatje te streven. Ze worden beoordeeld op hun uiterlijk, hun leeftijd, hun burgerlijke staat. Aan de respons die ik krijg merk ik hoe bekneld met name jonge vrouwen in traditionele maatschappijen zich voelen. Voor hen ga ik door. De Heintzes zijn hechter dan ooit. We maken heerlijke tripjes. Na Parijs en Londen willen we nu naar China.”

Alles over het Playing House Project via www.suzanneheintz.com