Dankzij de telefooncamera is een volgend level bereikt, dat van de verrijkte werkelijkheid

Het telefoonspel Pokémon Go is hard op weg de zomerzotheid van 2016 te worden. Tamelijk massaal wordt er met telefooncamera gejaagd op ‘monstertjes’ die in de ‘echte’ werkelijkheid opduiken. En die met een simpele veeg over het scherm verzameld kunnen worden. Het jagen kan alleen, maar ook in teams. De telefoon als spelletjeskijker, in een netwerk verbonden met andere deelnemers aan dezelfde virtuele annex reële werkelijkheid

Het is een vrolijk gezicht op straat – mensen die ontsnappen aan de werkelijkheid door er een sprookjeswereld van te maken. De spelende mens in optima forma. De Nederlandse historicus Johan Huizinga zou tevreden zijn geweest. Pas op, daar zit een Rattata – nee, het is maar een Weedle… Net als voor het gros van de telefoongames betaal je er niet voor, althans niet waarneembaar. De kosten verdwijnen ergens in het telefoonabonnement en zijn dus ook virtueel.

De snelheid waarmee het spel, dat begin deze maand werd geïntroduceerd, aanslaat is adembenemend. In de VS zouden al 300 miljoen actieve gebruikers zijn. Het bedrijf dat aandeelhouder is en er het meest mee wordt geassocieerd, Nintendo, zag zijn aandelen vijftig procent stijgen en werd 6 miljard euro meer waard.

Tallozen zoeken op hun telefoon al verstrooiing in de digitale scrabblevariant WordFeud of het behendigheidsspelletje CandyCrush. Dankzij de telefooncamera is met Pokémon Go nu een volgend level bereikt. Dit spel markeert de doorbraak van de ‘augmented reality’ – het digitaal projecteren van informatie op de werkelijkheid.

Bij Pokémon Go verschijnen de monstertjes zogenaamd op bestaande straathoeken maar ook in gebouwen. Inmiddels vragen beheerders van gebouwen en besloten terreinen, zoals het AMC en ProRail, al aan het spelende publiek om niet hinderlijk bij hen rond te dwalen.

Deze techniek was al een poosje beschikbaar, maar had zijn waarde of functionaliteit nog niet echt bewezen. Google Glass riep nog bezwaren op – de brilcamera die locaties, gebouwen en gezichten van ondertitels voorzag. In de vorm van een spel is die techniek doorgebroken als sociaal fenomeen, met maatschappelijke gevolgen, die we nog niet echt kennen. En dus ook met nieuwe kansen.

Pokémon Go lijkt een generatie vertrouwd te gaan maken met een relatief nieuwe dimensie van internet. Die van de verrijkte werkelijkheid, op locatie waargenomen en opgewaardeerd via de telefooncamera. Van die verandering zal ook de niet-Pokémon speler straks wat gaan merken. De verbeterde werkelijkheid is een echt product geworden.