Eigenaren kopen McGregor terug

Overname

De eigenaren lieten McGregor in juni failliet gaan. In een doorstart zouden zij geen rol meer spelen, zeiden ze. En wie koopt nu het bedrijf? Zij zelf.

Een McGregor-winkel in Amsterdam. Foto Koen van Weel / ANP

Ze vonden de plannen van de nieuwe directie „uitstekend”, maar geld? Nee, dat hadden de eigenaren van McGregor er niet voor over. Zonder geld kon het modebedrijf geen collecties inkopen en hield het snel op: vorige maand was een faillissement onontkoombaar.

„Ontzettend jammer”, vond Jeroen Schothorst, één van de oprichters en eigenaren van de McGregor Fashion Group. Hij wilde NRC toen niet vertellen waarom hij en de overige aandeelhouders de plannen van de net aangetreden topman Armin Broger niet wilden financieren. Op de vraag of het denkbaar was dat hij en de andere eigenaren – Ben Kolff, Marcel Boekhoorn en NIBC – een rol zouden spelen in een doorstart, reageerde Schothorst wél, en zeer stellig: „Nee, dat zal niet gebeuren.”

Doorstart

Vrijdagmiddag maakte de curator bekend dat de failliete McGregor Fashion Group een doorstart maakt – door niemand minder dan het bestaande aandeelhoudersviertal. De leiding komt in handen van twee (oud-)managers: Joep van Straaten en Kris Van de Mierop. Van Straaten wordt algemeen directeur. Beide mannen kopen zich in het bedrijf in, maar het overgrote deel van de aandelen is gelijk verdeeld onder Schothorst, Kolff, Boekhoorn en NIBC.

De curator en de aandeelhouders hebben afgesproken geen financiële details over de deal bekend te maken. Jeroen Schothorst zegt wel aan de telefoon: „Ga er maar vanuit dat de nieuwe onderneming solide gefinancierd is.” Dat betekent volgens hem dat de aandeelhouders er „véél meer” in steken dan een paar miljoen.

Waarom doen de aandeelhouders nu toch mee in de doorstart? „Een terechte vraag”, reageert Schothorst. „Dat waren we ook helemaal niet van plan. Maar uiteindelijk kwam er niet één partij met een werkbaar voorstel. Óf er waren allemaal financieringsvoorbehouden, óf ze waren alleen op brokstukken uit. De onderneming zou in stukken gescheurd worden. Dat zagen wij niet zo zitten.”

De werknemers waren voor de aandeelhouders de belangrijkste reden om McGregor door te starten, zegt Schothorst. Nu houden 1.100 van de oorspronkelijke 1.200 werknemers hun baan. Alle 150 winkels blijven voorlopig open.

Dezelfde eigenaren

De namen van McGregor en zeilmerk Gaastra, dat ook onder het modehuis uit Driebergen valt, blijven hetzelfde. Logisch, vindt Schothorst. „McDonald’s verandert toch ook niet plotseling zijn naam?” Het feit dat McGregor failliet is gegaan – toch geen goede reclame – verandert daar niets aan.

Het modebedrijf gaat dus door, met dezelfde merken, en met dezelfde eigenaren. Waarom moest het dan vorige maand failliet?

Op deze vraag wil Schothorst, die het bedrijf in 1993 met jeugdvriend Ben Kolff oprichtte, niet ingaan. Dat vindt hij „niet in het belang van de onderneming”. „Ja weet je, je kunt daar op verschillende manieren naar kijken”, zegt hij pas na enig aandringen. „Wij zijn blij dat we nieuw perspectief hebben kunnen creëren. Je kunt daar kritisch en negatief over zijn, wij zijn daar heel positief over.”

In een faillissement verliezen alle werknemers hun baan. De doorstartende partij is niet verplicht diezelfde werknemers weer in dienst te nemen, tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden. Was het niet beter geweest voor de werknemers als het bedrijf nooit failliet was gegaan? „Dat weet je niet”, zegt Schothorst. Want als McGregor gewoon was doorgegaan, was er misschien wel „vier keer gesaneerd” en waren er „200 mensen overgebleven”. Dat was ook niet goed geweest voor de werknemers, wil hij maar zeggen.

Eigen bod het best

Schothorst en zijn mede-aandeelhouders hadden in het verkoopproces een speciale positie. Zij waren namelijk ook de enige financier van McGregor en hadden in die rol een zogeheten pandrecht op zaken als merkrechten en voorraden. Dat betekent dat zij veel te zeggen hadden over welk bod de curator zou accepteren.

Uiteindelijk vonden ze hun eigen bod het best. Al bagatelliseert Schothorst hun invloed. „De curator was in charge.” Andere geïnteresseerden waren er wel: vijftig, meldde de curator vrijdagmiddag in een persbericht, waarvan er zeven een bod hadden uitgebracht. Slechts één partij wilde het héle bedrijf voortzetten. Volgens de curator was „geen van deze biedingen acceptabel”.

Voor de eind april aangetreden oud-topman, de Italiaan Armin Broger, is in het nieuwe McGregor geen plek. In de twee maanden waarin hij leiding gaf aan het bedrijf, heeft Broger wel een strategie ontwikkeld die het bedrijf weer succesvol moest maken. Op enkele „nuances” na blijft dit plan overeind, zegt Schothorst. De strategie is vooral gericht op „omnichannel”, zegt hij – een combinatie van online en fysieke winkels.

Voor de kort zittende oud-topman Broger is het natuurlijk spijtig dat hij zelf geen uitvoering kan geven aan zijn plannen. Dat vindt Schothorst ook. „Ja, heel vervelend. Maar dingen lopen zoals ze lopen.”