Brussel breidt onderzoek uit naar machtsmisbruik Google

Mededinging

Er lopen nu drie onderzoeken naar mogelijk misbruik van marktmacht door Google. De zoekmachine beperkt de concurrentie, luidt de klacht.

De EU heeft bewijs dat Google eigen suggesties voortrekt. Foto Dado Ruvic / Reuters

De Europese Commissie schroeft de druk op Google verder op. De Amerikaanse internetgigant zou concurrentie blokkeren op websites van anderen, zoals nieuwssites die Google Search gebruiken. Daarnaast is er meer bewijsmateriaal verzameld dat Google de suggesties van zijn eigen prijsvergelijkingsdienst Google Shopping voortrekt in de zoekmachine.

In totaal heeft de Commissie nu drie pijlen gericht op Google. Mogelijk leidt dat uiteindelijk tot een boete die miljarden euro’s kan bedragen. Er loopt ook al een onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik in Android, het besturingssysteem dat op meer dan 80 procent van de smartphones staat. Google voegt daaraan zijn eigen apps toe, en dwingt daarbij een prominente plek af.

Donderdagmiddag gaf de Europese commissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, toelichting op de nieuwe bezwaren. „We zijn bang dat Google de concurrentie dwarsboomt om advertenties te plaatsen op websites van anderen”, schrijft zij.

Het gaat om sites als onlinewinkels, telecomproviders en nieuwsmedia die Google gebruiken om hun eigen site doorzoekbaar te maken. Google Custom Search is de naam van dat product. In de gratis versie worden zoekresultaten voor advertenties getoond. Adsense for Search heet deze functie, die sinds 2006 bestaat.

Als de gebruiker op zo’n advertentie klikt, krijgt zowel Google als de site in kwestie een deel van de opbrengst. Google stelt hoge eisen aan de ‘direct partners’ die Adsense gebruiken en dwingt exclusiviteit voor zichzelf af, aldus de Commissie.

Zoekadvertenties van concurrenten zijn niet toegestaan, er moet een minimumaantal Google-advertenties worden getoond. Google bemoeit zich ook met de vormgeving van andermans advertenties. Dat schaadt de concurrentie, vindt de Commissie.

De betaalde versie van Custom Search is overigens advertentievrij.

Google houdt zich in een officiële reactie op de vlakte: „Wij vinden dat onze innovaties en productverbeteringen hebben geleid tot meer keuze voor Europese consumenten en dat ze concurrentie bevorderen. We zullen de nieuwe zaken van de Commissie bestuderen en over enkele weken met een gedetailleerde reactie komen.”

De bezwaren die de Commissie stuurt maken onderdeel uit van een jarenlange lobby tegen Google. De Commissie verzamelde ook meer bewijs voor de bestaande aanklacht over Googles prijsvergelijkingen.

Vestager: „We hebben een sterkere onderbouwing voor onze klacht dat Google zijn eigen prijsvergelijkingsdienst voortrekt in zijn zoekmachine. Daardoor zien consumenten de relevantste resultaten niet.”

FairSearch, een lobbygroep die Google aanklaagt, reageert tevreden en vergelijkt de bezwaarschriften die de Commissie naar Google stuurt met de mededingingszaken tegen Microsoft en Intel, die destijds tot torenhoge boetes leidden.

Microsoft was aanvankelijk een van de gangmakers in de Europese lobby-strijd tegen Google, maar is daar inmiddels mee gestopt.