Airbus schroeft productie van de A380 sterk terug

Vliegtuigbouwer

Over twee jaar levert Airbus nog maar 12 toestellen.

Airbus A380. Foto ANP

Airbus gaat de komende jaren fors minder A380-toestellen bouwen. Werden vorig jaar nog 27 exemplaren gemaakt van ’s werelds grootste passagiersvliegtuig, in 2018 zijn dat er 12.

Dat heeft de Europese vliegtuigbouwer woensdag gemeld op de luchtvaartshow in Farnborough. Airbus heeft al geruime tijd geen grote bestellingen gekregen voor de dubbeldeks A380, het vlaggenschip van Airbus, met 550 stoelen.

Airbus heeft tot dusver 193 exemplaren van de A380 geleverd en er staan nog 126 orders open. Veruit de grootste klant is Arabische luchtvaartmaatschappij Emirates, die er ruim 80 in gebruik heeft en 60 heeft besteld.

De productieverlaging betekent dat de kosten flink omlaag moeten. Nu draait Airbus quitte op de productie van de A380. Dat is niet houdbaar als de productie halveert.

Topman Tom Enders zei woensdag dat de lagere productie niet direct tot enorme verliezen hoeft te leiden voor het A380-programma. „Ik hoop dat dit maar voor een jaar of twee is, en dat we daarna het productietempo weer kunnen opvoeren”, zei hij.

De ontwikkeling van de A380 heeft Airbus zo’n 25 miljard euro gekost - los van de productiekosten. Het bedrijf zal die investering vrijwel zeker nooit kunnen terugverdienen.

Airbus zegt echter te blijven geloven in de A380, die in 2007 werd geïntroduceerd, en wijst daarbij op de aanhoudende stijgende vraag naar vliegreizen. In tegenstelling tot de Amerikaanse concurrent Boeing verwacht het bedrijf dat luchtvaartmaatschappijen voor lange vluchten steeds vaker grotere toestellen zullen kiezen.

Airbus en Boeing profiteerden jarenlang van de stijgende vraag naar vliegreizen. Maar door de onzekere wereldeconomie, de vertraagde economische groei in China en de Brexit droogt het aantal orders op. Analisten vrezen ook dat reeds gedane bestellingen kunnen worden uitgesteld of geannuleerd. Bovendien maakten Airbus en Boeing woensdag cijfers bekend waaruit blijkt dat ze minder dan de helft zoveel zaken deden als een jaar eerder. Viermotorige toestellen als de A380 ondervinden toenemende concurrentie van nieuwe modellen met twee motoren, die steeds verder en efficiënter kunnen vliegen.

Vermoedelijk neemt Airbus binnenkort een beslissing om opnieuw flink te investeren in de A380, of om dat toestel uit de productie te halen.