Aantal koperdiefstallen op het spoor blijft laag

Sinds 2011 heeft ProRail met succes het aantal diefstallen weten tegen te gaan.

Afgeknipte koperdraden bij het spoor bij Overschie in 2015. Onbekenden hebben 300 meter koperdraad meegenomen. Foto Evert Jan Daniels / ANP

Het aantal koperdiefstallen op het spoor blijft laag: in 2015 werd er 161 keer koper van het spoor gestolen, dit jaar vooralsnog negentig keer. In 2011 lag dat aantal nog op 516. Dat meldt spoorbeheerder ProRail op zijn website. ProRail heeft harde maatregelen genomen om koperdiefstal te voorkomen en die aanpak lijkt de afgelopen jaren te werken.

Kostbaar materiaal

De diefstal levert ProRail veel problemen op: vorig jaar kostte het de beheerder ruim 800.000 euro om de schade te herstellen en konden 1500 treinen niet rijden wegens diefstal. Het stelen van koper werd een lucratieve bezigheid vanwege de kostbaarheid van het materiaal: sinds 2009 verdubbelde de prijs naar bijna zes euro per meter in 2014. De prijs is nu echter licht gezakt naar bijna vijf euro per meter.

ProRail heeft op veel plekken hekken geplaatst en het spoor wordt ‘s nachts gecontroleerd door beveiligers met honden, buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en de politie. Ook worden camera’s met infrarood en bewegingsmelders gebruikt om koperdieven op te sporen.

Actie Koperslag

ProRail werkt ook samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het Openbaar Ministerie (OM) in het programma ‘Actie Koperslag’ in de strijd tegen koperdiefstal. Voor schroothandels is het nu verplicht om naar de identiteit te vragen als iemand koper aanbiedt. Ook houdt het OM rekening met de ongemakken die de diefstal veroorzaakt voor reizigers en het spoor, waardoor het koperdieven vaak hoge straffen oplegt. Het koper dat ProRail nog gebruikt is bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst bepaald kan worden.

Hoewel koper het beste materiaal is om stroom te geleiden, vervangt ProRail koper waar mogelijk door het stukken goedkopere aluminium.