John de Mol: ‘De talentenjacht is onverwoestbaar’

Heeft de kijker genoeg van talentenjachten? Wel nee, zegt John de Mol in een interview met NRC. Zijn productiebedrijf Talpa maakt vanaf augustus The Next Boy/Girl Band, elke vrijdag te zien op SBS 6.

Presentatoren Nicolette van Dam en Tim Douwsma tijdens een persbijeenkomst van The Next Boy/Girl Band, de nieuwe talentenjacht van SBS6. Foto ANP

Wat de draaiende stoelen zijn voor The Voice of Holland zijn drie eenpersoonsliften voor John de Mols nieuwe talentenjacht. Dinsdag presenteerde SBS in Hilversum The Next Boy/Girl Band, de nieuwe show die De Mols productiebedrijf Talpa maakt voor SBS 6 en die wordt gepresenteerd door Nicolette van Dam en Tim Douwsma. The Next Boy/Girl Band is vanaf vrijdag 26 augustus acht weken te zien.

1611ecojohndemol_it
„Het is het omgekeerde van The Voice”, zegt De Mol tijdens de presentatie. „Bij The Voice hoor je de kandidaten eerst zingen. Nu zie je eerst hun uiterlijk en uitstraling en vraag je je af: kan hij of zij ook zingen?”

Dinsdagavond waren de opnames van de derde show. De vloer en de tribunes bevinden zich op 3,5 meter hoogte in een grote studio op het Mediapark. Op de begane grond kan Van Dam zo nog een laatste praatje maken met de kandidaten voordat die in een van de liften stappen. Boven moeten ze dansen, playbacken en later zingen. „The Voice maar dan omgekeerd”, zoals John de Mol het omschrijft na afloop van de presentatie. Bij The Next Boy/Girl Band is achter de schermen letterlijk ónder de schermen.

Zitten we nog te wachten op een nieuwe talentenjacht?
De Mol: „Dat is inderdaad de eerste vraag die ik verwachtte van de pers. Ik denk het wel. Het is een onverwoestbaar genre. In de hele wereld. Er is ruimte om iets nieuws te bedenken maar die wordt kleiner.”

Wat is er dan nieuw aan deze show?
„We zoeken geen individuele zangers of zangeressen maar een nieuwe girl- of boy-groep. Na Take That en One Direction is er al een tijdje geen nieuwe grote jongensgroep opgestaan. We willen een band samenstellen, waarvan jonge meisjes de posters op hun kamer hangen. Daarbij is het idee van de lift nieuw. De kandidaten komen omhoog, tonen zich aan het publiek. En dan is de grote catch van het programma: kan hij of zij ook zingen?”

U zei bij de presentatie: ‘Ik ben best tevreden’. Dat klinkt niet heel overtuigd?
„Ik leg de lat altijd heel hoog bij mijzelf. Heel tevreden zal ik nooit zeggen. Bij mij is het glas altijd half leeg in plaats van half vol. Ik val over details. Dingen die jullie misschien helemaal niet zien. De lift bijvoorbeeld moet niet te snel gaan en niet te langzaam. Het was moeilijk de juiste liften te vinden. Het probleem bleek gelukkig op te lossen in de montage: we spelen het beeld wat sneller af.”

Vijf jaar geleden kochten de Finse uitgever Sanoma (67 procent) en Talpa (33 procent) SBS. Voor de Nederlandse en Vlaamse zenders betaalden zij ruim 1 miljard euro. Onder SBS in Nederland vallen zenders SBS 6, Net 5, SBS 9 en Veronica. De Mol gebruikt SBS als een platform voor zijn tv-formats. Een internationale showroom, met wisselend succes.

Eerdere programma’s van SBS 6 op vrijdag- en zaterdagavond leken niet ‘af’. Nog niet klaar voor het grote publiek. Te haastig op tv gebracht. Bij Mindmasters Live, geen productie van Talpa, ging volgens zakelijk directeur Luc Peters van SBS alles mis wat mis kon gaan. Ook oudere formats als Popster, The Winner Takes It All en Bloed Zweet & Tranen, wel van Talpa, trokken weinig kijkers.

Voor deze nieuwe show had u anderhalf jaar de tijd. Is dat een voorwaarde voor succes?
„Er is een trend bij de Nederlandse tv dat zenders kort voor uitzending programma’s bestellen. Zo krijgt de producent een grote verantwoordelijkheid om er een succes van te maken. Dat geeft een hoge tijdsdruk. Dit grote project wilde ik echt doen. We hadden acht tot negen maanden nodig om, zoals we het noemen, het format af te hechten.”

En als u die tijd niet had gekregen?
„Dan had ik het niet gedaan.”

Het programma loopt maar acht weken?
„Ja, dat past in de trend. Zo kan een zender besluiten om eerst een kortere serie te bestellen en later kiezen voor meer afleveringen.”

Heeft u overwogen dit format ook aan te bieden aan RTL, waar Talpa-programma’s beter lijken te scoren dan bij SBS?
„Nee, bij RTL hebben ze genoeg talentenjachten. Dit is onze eerste talentenjacht voor SBS 6 in twee jaar.”

Dit nieuwe programma is klaar als op RTL 4 het zevende seizoen van The Voice begint. Bewuste timing?
„Beide programma’s tegenover elkaar zetten zou onverstandig zijn. Broedermoord! Bij SBS zitten gelukkig ook verstandige mensen.”

Hoe belangrijk is uw nieuwe show voor SBS 6?
„Het programma is belangrijk. Maar weet je, van zondag tot en met donderdag doet SBS 6 het helemaal niet verkeerd. Alleen op vrijdag en zaterdag heeft de zender geen blockbusters.”

Hoe komt dat?
„Daarover zou ik drie uur lang kunnen praten. Het gaat om een mix van veel factoren. Het juiste talent, de goede mensen, de formats, de lead-in [programma in vooravond, voor grote shows op primetime].”

1307culFloppenkast
Uw programma Wat Een Poppenkast, dat de Nederlandse Spitting Image moest worden, mislukte. Waarom heeft u dat gemaakt?
„Ik heb me laten meesleuren door het enthousiasme van de bedenkers. Maar ik zag het eigenlijk al niet zitten. Het had geen internationale potentie. Het was niet ‘formatable’.”

De Mol bedoelt: het programma met poppen van onder anderen Eva Jinek en Matthijs van Nieuwkerk leende zich niet voor de internationale verkoop. Daarvoor was de poppenkast te Nederlands; het format kende niet genoeg elementen die zich lieten vertalen naar het buitenland.

Hoe gaat u zorgen dat The Next Boy/Girl Band wel aanslaat?
„Belangrijk is promotie op sociale media. Dat is een integraal onderdeel van het format. Twee vloggers, de ‘Blond Tigers’, gaan filmpjes maken met de kandidaten. En alle kandidaten worden onderworpen aan scherpe vragen van ‘paparazzi’ – ook te volgen via sociale media.”

Achter de schermen liepen dinsdag Britten, Fransen en Russen rond. Is er een markt voor deze nieuwe show?
„Vanmiddag waren hier al vertegenwoordigers van de Duitse zender Sat.1 op bezoek. Ik verwacht dat we daar binnenkort het programma aan kunnen verkopen. We kennen de markt goed. We weten waaraan onze klanten behoefte hebben.

„We weten allemaal dat de kijktijd daalt. Daarom zoeken televisiezenders programma’s die kijkers live willen zien. Liefst met het hele gezin. En dat is bijvoorbeeld een talentenjacht.”

RTL-baas Bert Habets zei laatst tijdens het Mediapark Jaarcongres dat kijkcijfers en marktaandelen nog sneller dalen dan verwacht. Hij wees onder meer naar Netflix. Vreest u de deze diensten?
„Ik maak mij daar geen zorgen over. Content gaat boven broadcasting. Ik denk dat op termijn meer te verdienen is met het maken van programma’s dan met het exploiteren van een televisiezender.”