Boete Corendon voor onjuiste vakantieprijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de reisorganisatie een boete opgelegd van 350.000 euro.

Foto Lex van Lieshout/ ANP

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reisorganisatie Corendon een boete van 350.000 euro opgelegd vanwege het onjuist vermelden van reisprijzen. Het bedrijf adverteerde op de eigen website met prijzen voor pakketreizen en losse vliegtickets waar niet alle bijkomende kosten in waren verwerkt. Pas later tijdens het boekingsproces kwamen deze kosten bovenop de prijs.

ACM kan bedrijven een boete opleggen tot 450.000 euro voor overtredingen die voor 1 juli 2016 zijn begaan. Vanaf het komende half jaar zijn de boetes die de waakhond mag opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1 procent van de omzet van de overtreder.

Optreden tegen misleiding

De misleiding vond plaats in de periode van augustus 2015 tot februari 2016. Corendon informeerde consumenten niet over bijkomende variabele kosten als boekingskosten bij de pakketreizen (25 euro per boeking) en de kosten voor het Calamiteitenfonds (2 euro 50 per boeking). Bij het boeken van losse vliegtickets ging het om de servicekosten van 3 euro per boeking.

Volgens Anita Vegter, bestuurslid van ACM, worden consumenten hierdoor misleid en kunnen ze de verschillende aanbiedingen niet goed vergelijken.

“Consumenten moeten hun keuze kunnen maken op basis van de werkelijke kosten. Reisaanbieders moeten daar duidelijk over zijn, zodat consumenten de verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken.”

De waakhond vindt het zeer kwalijk dat reisaanbieders nog steeds niet aan de regels voldoen. ACM zet zich sinds 2013 in voor transparante prijzen in de reisbranche. In het eerste jaar ontvingen bedrijven nog een waarschuwing om hun reisprijzen aan te passen, sinds 2014 deelt de instantie boetes uit.

    • Huib de Zeeuw