Vandaag in de Tour: peloton verlaat de Pyreneeën

De Tour verlaat de Pyreneeën na een rustdag. De tiende etappe lijkt voer voor de sprinters, of kan iemand vooruit blijven?

De Duitse wielrenner Tony Martin (links) wordt door onze wielerverslaggever Maarten Scholten getipt voor de etappe van vandaag. / AFP PHOTO / jeff pachoud

Na een dag rust in Andorra begint het peloton deze dinsdag aan de tweede Tourweek. De tiende etappe gaat over 197 kilometer van de Andorraanse parochie Escaldes-Engordany naar Revel. De renners verlaten de Pyreneeën en koersen richting het noorden, waar ze onderweg een tweetal cols hebben te bedwingen. Omdat het geen loodzware bergetappe is, lijkt de etappe van dinsdag weer een mooie kans voor de sprinters of renners die vooruit weten te blijven.

De etappe begint nog middenin de Pyreneeën en daarom komt het peloton al na 24 kilometer een zware beklimming van de eerste categorie tegen, de Port d’Envalira, met een gemiddeld stijgingspercentage van 5,5 procent. Eenmaal boven wordt het hoogste punt van deze Tour de France bereikt: de top ligt op 2.408 meter. Daarna begint een lange afdaling en blijft het parcours redelijk vlak, tot vlak voor het einde van de rit, als de renners nog een kort maar venijnig klimmetje van de derde categorie wacht (stijgingspercentage 6,6 procent). Op de top is het nog een kilometer vlak, waarna er afdaling van drie kilometer volgt.

De finish in Revel, gelegen in de Haute-Garonne, wordt omstreeks 17.15 uur verwacht. In 2010 was het voor het laatst dat de Tour in Revel finishte, met Aleksandr Vinokoerov die als eerste over de meet kwam. De Nederlander Erik Dekker won de etappe naar Revel in 2000.

‘Tony Martin kan massasprint verhinderen’

Voor de klassementsrenners is het vandaag vooral zaak geen tijd te verliezen, hoewel het niet de verwachting is dat in de tiende etappe hele grote verschillen zullen worden gemaakt. Onze Tourverslaggever Maarten Scholten tipt de Duitser Tony Martin voor de etappe van vandaag:

“Als iemand in de tiende etappe een massasprint kan verhinderen, dan Tony Martin. Direct na de start volgt de enige zware beklimming, de Port d’Envalira. Dat de drievoudig wereldkampioen tijdrijden ook kan klimmen, bewees hij deze Tour al eerder. Vorig jaar won hij een rit met aankomst heuvel op. En dat er na de klim nog 160 kilometer volgt naar finishplaats Revel, hoeft voor der Panzerwagen geen bezwaar te zijn. In 2014 kwam hij na een monsterontsnapping alleen aan in Mulhouse. Martin kan als geen ander de sprinttrein van Etixx-Quickstep op stoom brengen voor Marcel Kittel. Maar misschien is het eens weer tijd voor een eigen meesterwerk.”