Met schuim graag

‘Het schuim is neerslaand’, ‘ongelijk in opbouw’ en ‘niet stabiel’. Dat er zoveel gezegd kan worden over iets simpels als schuim, blijkt als biermagazine Schuim vier bieren van brouwerij De Vriendschap proeft. Schuim, het witte spul, niet het blad, is volgens hoofdredacteur Gijsbert Raadgever dan ook „een klein, maar belangrijk laagje”. ‘Bieroloog’ Thomas Wijns onderstreept dat in het blad met een pleidooi tegen het citroentje – het schijfje citroen in witbier is een schuimverprutser.

Bier als ernstige zaak. Wie enkel Heineken drinkt, hoeft Schuim niet te kopen. Maar wie op het terras altijd wil weten wat voor leuks er op tap is en droomt van een keteltje in de kelder, kan het tijdschrift wellicht wel waarderen. Nederlandse bierbladen waren er al (zoals Pint en Bier!), maar gingen volgens Raadgever niet mee met de verjonging van de drank. Toch is Schuim volgens hem „absoluut geen hipsterblad”. De brouwers die aan bod komen, zijn gewone mannen die voor hun verjaardag een brouwcursus van hun vrouw cadeau kregen en nu vijf zelfgemaakte biertjes ‘op het vat’ hebben staan. Het blad doet wat je verwacht van een ‘biermagazine voor de drinker & de (thuis)brouwer’: het staat vol thuisbrouwers, experimentele en middelgrote brouwerijen. Het verrast met een fotoserie van bierflesjes in de schaduw, de merken zullen door liefhebbers worden herkend. En met een hilarische strip van Milo over een Londense bierzee. Iets met een arme wijk, een grote ton bier en uiteraard: veel schuim.