Consumentenbond en ACM bezorgd over Vodafone/Ziggo

De beoogde joint venture van Ziggo en Vodafone is een bedreiging voor de concurrentie, waarschuwen consumentenorganisaties.

Zowel de Autoriteit Consument & Markt als de Consumentenbond vraagt de Europese Commissie om de gevolgen van de beoogde fusie tussen Ziggo en Vodafone te onderzoeken. De Nederlandse joint venture die de kabelmaatschappij en de mobiele provider samen willen oprichten is een verschraling van de concurrentie in de telecommarkt, waarschuwt de Consumentenbond.

Een snel groeiend deel van de consumenten kiest voor de combinatie van vaste en mobiele internet- en telefoondiensten in combinatie met tv. Er zijn straks twee partijen die dit overal in Nederland aanbieden: KPN en de combinatie Vodafone/Ziggo .

In een brief aan Margrethe Vestager, de eurocommissaris van Mededinging stelt Machiel Karskens van de consumentenorganisatie dat Nederlanders zullen worden geconfronteerd met een „duopolie waarin twee partijen hun diensten en prijzen op elkaar afstemmen.”

Het kopernetwerk van KPN is het enige landelijk dekkend netwerk dat als alternatief kan worden gebruikt door concurrenten. Om echte concurrentie mogelijk te maken zou Ziggo de kabel open moeten stellen voor andere aanbieders, vindt de Consumentenbond. T-Mobile, de nummer drie op de mobiele markt, probeert ondertussen met ‘onbeperkte’ data-abonnementen een alternatief voor het vaste netwerk te bieden.

ACM diende deze week een verwijzingsverzoek in bij de Europese Commissie. De toezichthouder wil graag zelf de fusie beoordelen.

Ondertussen is de fusie al volop in voorbereiding. De computersystemen worden samengevoegd en er is al overleg gaande tussen de medewerkers van beide partijen. Vodafone-baas Rob Shuter leek de meest logische kandidaat als topman van de joint venture, maar hij gaat terug naar zijn geboorteland Zuid-Afrika.