Mooie beelden in gehalveerde tuin van Anningahof

Werk van Marjolijn Mandersloot Foto Steven van Welie

Voor enthousiasme, vrijgevigheid en doorzettingsvermogen krijgt hij een tien. Het is Hib Anninga, voormalig boerenzoon, ex-bankmedewerker en kunstmecenas allemaal gegeven. De afgelopen decennia toverde hij de boerderij van zijn ouders, in de omgeving van Zwolle, om tot een waar lusthof waar natuur en hedendaagse kunst een innig verbond aangingen. De Hangende Mannen van Tom Claassen – nog steeds één van zijn beste werken – waren nergens beter op hun plek dan daar, aan de rand van de tuin, met zicht op het woeste land daarachter.

Maar nu is alles anders. Anninga’s grondgebied is op last van de gemeente Zwolle voor de helft onteigend voor de aanleg van een weg. In plaats daarvan krijgt Anninga een stuk buurland dat hij opnieuw mag inrichten als tuin en tentoonstellingsplek. Maar zover is het nog niet.

Op de jaarlijkse opening van de beeldentuin in de Anningahof, afgelopen zondag, was goed te zien wat een ravage er is aangericht, maar ook: wat er voor nieuws mogelijk is. De helft van de tuinen is verdwenen achter een metershoge talud van zwarte aarde. Het tentoonstellingsterrein is gehalveerd.

Dat wreekt zich het meest op het talud, waar de Duitse kunstenaar Stefan Gross een indrukwekkend tentenkamp met waslijnen van plastic bouwde. Dat kamp had met gemak het hele talud kunnen vullen, maar wordt nu op de lip gezeten door twee mindere, oudere werken van Herman Lamers en Famke van Wijk. De Anningahof biedt ieder jaar een losse mengeling van bestaand en nieuw gemaakte beeldhouwkunst, waarbij het figuratieve werk overheerst. Wouter Klein Velderman verborg al eens een Drentse kerk onder een pvc-doek, en gebruikt het doek nu opnieuw voor een boom. Moritz Ebinger toont een combinatie van oud en – mooi – nieuw werk.

Toch is er ook zorg. Zowel presentatie, selectie van de werken als honorering van de kunstenaars zou in de toekomst beter en scherper mogen. Anninga doet nu alles zonder subsidie. Dat is een keuze. Maar in zijn nieuwe beeldentuin, volgend jaar te openen, is die extra slag in professionaliteit zeker gewenst.