Amsterdam doet geen poging Brexit-bedrijven te lokken

Hoofdkantoor van ABN Amro aan de Zuidas. ANP / Evert Elzinga

Anders dan steden als Parijs, Frankfurt en Dublin voert Amsterdam geen speciale campagne om bedrijven te verleiden die het Verenigd Koninkrijk door de Brexit willen verlaten. Amsterdam wordt wel gezien als grote kanshebber om zulke bedrijven naar zich toe te trekken en de stad wil ze ook graag ontvangen. Toch onderneemt de gemeente geen actie om te zorgen dat verhuizende banken of internationale hoofdkantoren ook daadwerkelijk voor Amsterdam kiezen.

Post-Brexit marketing is „niet nodig”, zegt wethouder Kajsa Ollongren (Economische Zaken, D66). Bedrijven weten al „waar Amsterdam ligt. En dat het er ligt”. Volgens haar trekt Amsterdam vanzelf aan vanwege onder meer Schiphol, goede „digitale connectiviteit” (snelle internettoegang) en de geografische ligging „in het hart van de interne markt”.

Ondertussen probeert Parijs bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk te lokken met belastingvoordelen. Buitenlandse bestuurders krijgen belastingkorting, kondigde de Franse premier Manuel Valls woensdag aan. Frankfurt lanceerde een kwartier na de uitslag van het Britse referendum een speciale Engelstalige website en ‘hotline’ voor bedrijven met vragen.

Lees ook het achtergrondstuk over de post-Brexit marketing: Steden vechten om de City. Behalve Amsterdam

Amsterdam wil geïnteresseerde bedrijven wel „faciliteren”, zegt Ollongren. Met vragen kunnen ze terecht bij Amsterdam InBusiness, dat hulp biedt aan bedrijven die zich in Amsterdam willen vestigen.

Ook andere Nederlandse organisaties die belang hebben bij promotie van Nederland als vestigingsland, zoals luchthaven Schiphol en werkgeversclub VNO-NCW, zijn niet in actie gekomen om bedrijven naar Nederland proberen te halen. Schiphol is daar „totaal niet” mee bezig, mailt een woordvoerder, „dat is niet aan een luchthaven”. VNO-NCW benadrukte „altijd en overal” al dat Nederland een goed vestigingsklimaat heeft, zegt een woordvoerder.