Brieven

Efteling

Nadat zeurpieten het onschuldige kinderfeest van Sinterklaas kapot hebben gemaakt, is nu pretpark Efteling aan de beurt. Opeens blijken allerhande attracties, waar jarenlang nooit iemand over gevallen was, ‘racistisch’ te zijn. Degenen die achter dit soort acties zitten zijn zich kennelijk niet bewust van het feit dat juist dit gedram racisme creëert bij mensen die daarvoor in de verste verte niet racistisch waren. Een kwestie van actie-reactie.

Helaas zijn er vervolgens talrijke ‘witte’ deskundigen als de kippen bij om hier begrip voor te tonen. Zo maakt Ineke Strouken, directeur van het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, het bont door te stellen dat „we” ons vroeger „als schoften hebben gedragen” (NOS, 5 juli). Dit in reactie op een brief van actiegroep Stop Oppressive Stereotypes aan de Efteling. Pardon? We? Is er hier sprake van een of andere erfzonde? Ik ben een individu en aldus op geen enkele wijze verantwoordelijk voor wat Nederlanders in een ver verleden hebben gedaan. Bovendien, wie zegt dat het mijn voorouders waren die zich aan slavernij hebben bezondigd? Behoor ik tot die ‘we’, en ben ik dus schuldig, enkel en alleen omdat ik toevallig wit ben? Over racisme gesproken. Strouken gaat nog verder door te stellen dat de actiegroep wil dat „wij hun pijn voelen en aan ons laten zien hoe wij vanuit een witte cultuur denken en doen”. Kom op zeg! Deze mensen leven nu, in 2016, in een behoorlijk fatsoenlijk land, waar racisme en discriminatie niet geduld worden.

Dit zwart-witdenken in termen van ‘zwart is goed’ en ‘wit is fout’ van deze actievoerders is een stap terug in de tijd. Overigens hebben deze actievoerders persoonlijk dat hele slavernijverleden niet meegemaakt; zij gebruiken dit thans enkel en alleen om aandacht en ophef te genereren. En de media gaan daar weer hijgerig in mee.