Spotify heeft genoeg van de Apple-belasting

De Zweedse muziekdienst Spotify ligt in de clinch met Apple over de App Store. Ondertussen lonkt Apple naar muziekdienst Tidal.

Rapper Jay-Z, oprichter van muziekdienst Tidal, hier tijdens een optreden in de Ziggo Dome. Foto Andreas Terlaak

De strijd tussen de twee belangrijkste muziekabonnementen van dit moment, Spotify en Apple Music, laait op.

Apple weigert een nieuwe versie van de Spotify-app te distribueren via de App Store, de softwarewinkel van de iPhone en iPad. De reden: de Zweedse muziekdienst probeert de 30 procent provisie te omzeilen die Apple vraagt over abonnementen die via de App Store worden afgesloten.

Om de extra kosten te compenseren vroeg Spotify zijn klanten in de App Store 13 euro in plaats van een tientje per maand. Maar nu is het bedrijf de ‘Apple-belasting’ beu.

Een nieuwe versie van de Spotify-app bevatte een advertentie die gebruikers lokt om het abonnement af te sluiten via de Spotify-website – voor het normale tarief. Zo omzeilt Spotify de 30 procent provisie. Apple, dat alle apps eerst keurt voordat consumenten ze kunnen downloaden, weigerde de Spotify-app tot twee keer toe.

Ernstig benadeeld

De advocaat van Spotify stuurde een brief op poten naar het technologiebedrijf omdat de Spotify-klanten „ernstig benadeeld” zouden worden: Apple gebruikt de voorwaarden van de App Store om zijn eigen muziekdienst Apple Music voor te trekken.

Apple reageerde afgelopen week met een brief waarin het Spotify beschuldigt van stemmingmakerij. „De regels van de App Store gelden voor alle app-ontwikkelaars. We hebben die regels niet veranderd toen we onze eigen muziekdienst introduceerden.” Spotify zou honderden miljoenen dollars extra omzet hebben gegenereerd via de App Store.

Afgelopen maand kondigde Apple wel aan de voorwaarden van de App Store te versoepelen. De provisie op abonnementen wordt na een jaar verlaagd van 30 procent naar 15 procent. Apples eigen apps hoeven de provisie vanzelfsprekend niet te betalen.

Spotify onthoudt zich van commentaar op de brief van Apple. Waarom protesteert de muziekdienst nu pas tegen de voorwaarden voor abonnementen via de App Store, terwijl die al sinds 2011 gelden?

Dat heeft te maken met de opmars van Apple Music. Dit muziekabonnement, gebaseerd op Apples dochterbedrijf Beats dat in 2014 werd overgenomen, telt na een jaar 15 miljoen betalende gebruikers. Het is in grootte de tweede muziekdienst van de wereld, na Spotify (30 miljoen betalende gebruikers).

Er is veel commentaar op Apple Music – de bediening is onoverzichtelijk en gecompliceerd – maar Apple heeft wel rechtstreeks toegang tot een miljard apparaten die draaien op iOS, het besturingssysteem van iPhones, iPads en iPods. Vorige maand maakte Apple bekend dat het Apple Music in de nieuwe iOS10-versie grondig zal herzien.

Daarnaast heeft Apple belangstelling voor muziekdienst Tidal, eigendom van rapper Jay-Z. Een abonnement op Tidal is duurder dan Spotify maar de dienst heeft contracten met artiesten die niet met hun (complete) oeuvre op andere muziekdiensten zijn te vinden – ook niet bij Spotify. Het gaat bijvoorbeeld om werk van Beyoncé, Kanye West en Rihanna. Ook de liedjes van Prince zijn via Tidal te streamen – niet elders.

Tidal gaat er prat op muziek met een hogere audiokwaliteit te bieden en vraagt daarvoor 20 euro per maand. Er is ook een gewone versie voor een tientje per maand.

Hifi-liefhebbers die de betere audio waarderen, zijn slechts een niche. Spotify maakt zich vooral zorgen om de exclusieve artiesten. De grootste angst is dat artiesten geen streamingovereenkomst sluiten via hun platenmaatschappij maar eigen deals overeenkomen met de hoogste bieder.

Rijkste platenmaatschappij

Apple, met meer dan 200 miljard dollar in kas, heeft geld genoeg om bijzondere licenties te betalen. Het bedrijf verdient aan de verkoop van telefoons, computers en tablets. Apple voegt steeds meer mediadiensten (behalve Apple Music ook News, met kranten en tijdschriften) toe aan zijn besturingssysteem. Zo hoopt het bedrijf de hoge prijs van telefoons te blijven rechtvaardigen.

Terwijl Apple uitgroeit tot de rijkste platenmaatschappij ter wereld, worstelt Spotify met zijn principiële houding dat alle muziek ook toegankelijk moet zijn voor gratis luisteraars. Die ‘betalen’ door naar advertenties te luisteren. Dat stuit artiesten tegen de borst omdat ze er naar hun mening te weinig aan verdienen.

De Britse zangeres Adèle weigerde helemaal om haar nieuwe albums meteen beschikbaar te maken voor streaming diensten. Haar album 25 is nu, pas zeven maanden na de release, te beluisteren via muziekabonnementen. Adèle wilde eerst geld verdienen met de verkoop van ouderwetse cd’s. De fysieke geluidsdragers leveren nog altijd ouderwets veel geld op.