‘Hoger percentage doden bij snelheidslimiet van 130’

Van de ongelukken met letsel is 10 procent fataal op 130-kilometer-wegen. Bij een limiet van 120 is dat 7 procent.

Foto Lex van Lieshout / ANP

Bij een hogere maximumsnelheid hebben auto-ongelukken relatief vaker een dodelijke afloop. Dat concludeert De Volkskrant op basis van een eigen analyse. De krant analyseerde ruim duizend ongevallen in 2015 waarbij sprake was van letsel.

Bij een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur is het aandeel dodelijke ongevallen het hoogst: bij 10 procent van de ongevallen met letsel viel een dode. Bij 120 kilometer is dat 7 procent, bij 100 kilometer nog maar 2 procent. Bij een maximumsnelheid van 80 gaat het percentage weer iets omhoog naar 5.

Of snelwegen inderdaad onveiliger zijn geworden door de verhoging van de maximumsnelheid valt niet met zekerheid te zeggen. In 2015 vonden meer verkeersongevallen plaats dan in het jaar ervoor, maar het is lastig te bepalen wat daarvan de oorzaak is. In een brief aan de Tweede Kamer die gisteren werd verstuurd schrijft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) dat er veel factoren meespelen, zoals afleiding, alcoholgebruik en snelheidsovertredingen.

Veiligheidsmaatregelen

Uit de analyse van de Volkskrant blijkt niet of het aantal dodelijke ongelukken op 130-kilometer-wegen is toegenomen ten opzichte van toen er op dezelfde wegen nog een lagere maximumsnelheid gold. Uit een berekening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat het aantal verkeersdoden op wegen waar de snelheid is verhoogd, in de afgelopen drie jaar met 9 procent is afgenomen. Op wegen waar de maximumsnelheid niet is aangepast was de daling 23 procent.

Voorafgaand aan de verhoging van de maximumsnelheid voorspelde Rijkswaterstaat dat de verhoging tot een verhoging van 3 tot 7 doden en 17 tot 34 ernstig gewonden zou leiden, tenzij er extra veiligheidsmaatregelen werden getroffen. Schultz van Haegen trok miljoenen uit om de veiligheid op snelwegen te verbeteren.

Zo’n 40 procent van de dodelijke ongelukken zijn zogenoemde ‘eenzijdige ongevallen’, waarbij een automobilist bijvoorbeeld tegen een obstakel botst. Ongevallen in Nederland worden bijgehouden in het openbare Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland (BRON). Hier worden alle ongevallen in geregistreerd waar de politie van op de hoogte is. Voor dodelijke ongevallen is het bestand ongeveer 90 procent compleet, voor minder ernstige ongevallen ligt dat percentage lager.