Arbeidsconflict Rotterdamse haven na ruim een jaar opgelost

Dreigend banenverlies door automatisering in de containersector wordt opgevangen door onder andere uitbreiding van de vervroegde pensioenregeling.

Het arbeidsconflict bij containerbedrijven in de Rotterdamse haven is voorbij. FNV Havens en CNV Vakmensen hebben een akkoord bereikt met zes containerbedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam over het opvangen van dreigend banenverlies door automatisering in de containersector. De vakbonden leggen het akkoord in de tweede helft van augustus met een positief advies voor aan hun leden.

Nieuw is een akkoord over uitbreiding van de vervroegde pensioenregeling. Werknemers die tussen 1952 en 1956 zijn geboren kunnen vanaf hun 60ste voor 60 procent gaan werken, tegen een salaris van 95 procent en 100 procent pensioenopbouw. De werkgevers wilden deze regeling aanvankelijk alleen voor werknemers uit 1952 tot en met 1955. De regeling maakt de weg vrij voor jongere werknemers.

In een eerder stadium bereikten bonden en bedrijven al overeenstemming over een werkgelegenheidsgarantie tot 1 juli 2020 voor werknemers die op 1 januari 2015 in dienst waren. De werkgevers geven de garantie terwijl de containeroverslag op dit moment krimpt.

Een derde knelpunt was het bijna failliete uitzendbedrijf RPS. De bonden eisten een oplossing voor de 120 werknemers. Het Havenbedrijf en de aandeelhouder van RPS betalen nu een ‘maatwerkoplossing' voor deze werknemers. De kosten van alle maatregelen, 20 à 30 miljoen euro, worden verdeeld tussen de containerbedrijven en het Havenbedrijf.

Het conflict over de banen in de containersector duurde al ruim een jaar en leidde begin januari tot een 24-uursstaking. De bonden vrezen dat de komst van twee geautomatiseerde terminals op de Tweede Maasvlakte 200 tot 800 van de in totaal 3.700 banen zou kosten. Bij APM Terminals bereikte de directie eerder een apart akkoord met de ondernemingsraad, tot ergernis van de vakbonden.