Recensie

Romantisch vrouwenkoor straalt

Of de zomer nu wel of niet echt loskomt, het zindert al muzikaal. In elk geval bij de melancholie van Steve Gunn en de metal van Inter Arma, en anders bij het vrouwenkoor Pygmalion wel.

In de eerste helft van de negentiende eeuw ontstond in het toen nog niet verenigde Duitsland een koren-hype. Componisten als Schubert, Schumann en Brahms schreven allemaal voor koren, de allesbinder voor de jonge natie. Het Franse Ensemble Pygmalion doet zich op zijn nieuwste album Rheinmädchen voor als romantisch vrouwenkoor, dat – zoals destijds gebruikelijk – ook muziek bewerkt voor die bezetting. Het meest opvallend (en nog mooi ook) is de opening van Wagners ‘Das Rheingold’, waarin de vrouwen alleen worden bijgestaan door harp en een paar hoorns. Behalve werk van de genoemde componisten klinkt ook ‘Innsbruck, ich muss dich lassen’ van Heinrich Isaac, maar ook dat lied uit de Renaissance krijgt een romantische behandeling. Dirigent Raphaël Pichon laat het koor stralen, de bijdrage van mezzo Bernarda Fink is de kers op de taart.