Seksisme in tv-reclames? Adverteerders als AH stoppen ermee

Nooit meer gewillige meisjes in bikini, kirrende huisvrouwen aan de afwas en klunzige vaders die koken. Grote adverteerders als Procter & Gamble, H&M en Albert Heijn zeggen dat ze willen stoppen met seksisme in tv-reclames.

De bedrijven, allemaal in de top-20 van grootste adverteerders, reageren op een oproep van Unilever. De grootste adverteerder op de Nederlandse tv wil zijn reclame-uitingen vrouwvriendelijker maken.

Unilevers marketingbaas Keith Weed deed de oproep eind juni tijdens het internationale reclamefestival in Cannes. Volgens Weed komt in de helft van alle reclames nog een stereotiep beeld van vrouwen (of mannen) voor. „Vier van de tien vrouwen herkent zich niet meer in de beelden die de reclamesector de wereld in stuurt.” Reclames met „een progressieve boodschap” hebben meer rendement.

De strijd tegen seksistische reclames is al oud. In de jaren zestig streed Dolle Mina al tegen reclame als „slechte adem van de consumptiemaatschappij”. Wie de commercials bekijkt die nu worden uitgezonden op de Nederlandse tv, ziet dat vrouwen meestal nog worden afgebeeld als huisvrouw, blijkt uit een inventarisatie van NRC. Maar door reacties in de sociale media kunnen adverteerders de weerstand tegen seksistische reclames niet meer negeren. Op Facebook delen consumenten vaker progressieve reclames dan traditionele. En dankzij sociale media kunnen consumenten publiekelijk klagen over stereotiepe commercials.