Het hoogopgelopen conflict tussen Jumbo en Heineken vindt niet langer achter de schermen plaats. Maandag liet de tweede supermarktketen van Nederland een paginagrote advertentie in twee dagbladen plaatsen om zijn klanten „helderheid” te verschaffen over het ontbreken van kratten Heineken in de schappen. De bierbrouwer heeft vorige week geen kratten geleverd aan Jumbo, terwijl die daar de hele zomer in de aanbieding zijn. Ton van Veen (1969), de financiële topman van Jumbo, zegt dat hij „oprecht” hoopt dat Heineken „snel bijdraait”.
Kan Jumbo zonder Heineken? En Heineken zonder Jumbo?
„We kunnen niet zonder elkaar. Onze klanten willen graag Heineken bij ons kopen en dat is ook de reden dat wij in een advertentie excuses hebben aangeboden dat ze de komende tijd mogelijk misgrijpen. Andersom is het voor Heineken een aderlating als ze de verkopen via Jumbo missen. Wij maken 20 procent van de Nederlandse boodschappenmarkt uit.”
Jumbo wil de kratten bier zeventien weken met korting aanbieden. Zijn er signalen dat Heineken moeite heeft met jullie prijsbeleid?
Van Veen aarzelt. Dan zegt hij: „Ja, die zijn er. Dat vermoeden spreken we ook uit in de advertentie. Heineken zegt dat ze niet kunnen leveren omdat wij te laat waren met bestellen. Maar het gaat niet alleen om de extra kratten, ze leveren helemaal niet.”
Als de kratten Heineken-bier níét in de aanbieding zijn, krijgt Jumbo in de zomer 15 tot 20 vrachtwagens per week. Tijdens de actieweken heeft Jumbo er „40 tot 50” nodig. „Dat een groot concern als Heineken dat niet zou aankunnen, kan ik me al moeilijk voorstellen. Vorige week kregen we helemaal niks, deze week komen er drie vrachtwagens, volgende week vijf, daarna acht en dan tien. Dat komt niet eens in de buurt van onze reguliere bestellingen.”
Heineken blijft erbij dat het capaciteitsproblemen heeft.
„Dat is geen steekhoudend argument, zeker nu wij bij onze concurrenten volle schappen zien terwijl wij zijn drooggelegd. Dus dat is aantoonbaar onjuist.”
Wat is het dan?
„Ik krijg geen ander argument te horen dan dit. Er zal wel iets zijn wat ze niet hardop kunnen zeggen. Het kan in ieder geval niet liggen aan een hittegolf of het EK voetbal, waardoor we zo veel bier drinken dat Heineken in de knel komt.”
Wanneer heeft Heineken de leveringsproblemen bij jullie gemeld?
„Een week of twee, drie geleden. Daarop volgden stevige discussies, waar we niet uitkwamen. Heineken dreigde te stoppen met leveren en heeft woord gehouden. Gelukkig hadden wij nog wat kratten in onze distributiecentra en konden we zelf leveren. Maar dat loopt nu ten einde.”
Heineken biedt in plaats van kratten, dozen bier aan, met 24 flesjes. Is dat geen goed alternatief?
„Het is een alternatief, in zoverre dat wij de klant in ieder geval iets kunnen bieden. Maar als Nederlanders dol waren op dozen, dan stonden de winkels wel vol met dozen. Twee dozen bier neem je niet zo makkelijk mee onder je arm.”
Is een conflict tussen Jumbo en een fabrikant eerder zo hoog opgelopen?
„Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Natuurlijk onderhandel je stevig over inkoopprijzen en daarbij worden heus over en weer weleens drukmiddelen ingezet. [Jumbo heeft eerder dit jaar tijdelijk de groentes van Hak geboycot, red.] Maar dit is een dieptepunt, extreem uitzonderlijk, en zeker niet iets waar we trots op zijn.”
U wilt een kort geding aanspannen om de levering af te dwingen. Is de dagvaarding al verstuurd?
„Ga er maar vanuit dat wij nu heel serieus stappen zetten om dit juridisch af te dwingen. Maar ik hoop dat het verstand zegeviert bij Heineken en dat geen verdere escalatie nodig is. Dat is in niemands belang. En zeker niet in dat van de consument.”