Heineken schroeft alsnog bierproductie op voor Jumbo

Bierruzie voorbij Jumbo wilde meer bier van Heineken en vocht publiekelijk een strijd uit met de brouwer. Die laatste gaat nu toch overstag: er wordt extra geproduceerd om alsnog aan de vraag van de supermarktketen te voldoen.

Heineken werkt naar eigen zeggen „nachten en weekenden” door om aan de extra vraag van Jumbo te kunnen voldoen. Er is sprake van een „planningsprobleem”. Marco de Swart / ANP

Heineken slaat een zalvende toon aan. “In een relatie is het belangrijk dat je elkaar begrijpt. Dat je elkaar wílt begrijpen”, zegt Evelien Sanders, directeur Retail.

Een dag nadat Jumbo de aanval heeft geopend op de bierbrouwer en heel Nederland weet dat de brouwer en de supermarktketen ruzie maken over de levering van bierkratten, wil Heineken graag zijn kant van het verhaal vertellen. Want Jumbo verwijt Heineken nogal wat, zegt Willem de Jonge, als directeur Productie verantwoordelijk voor de brouwerijen. „Wij zouden niet integer zijn en liegen. Dat raakt bij ons een paar emotieknopjes.

Boos is hij niet, zegt De Jonge. „De teleurstelling overheerst.” Want Heineken, zegt hij, doet zijn „stinkende best” om Jumbo zo veel mogelijk kratten bier te leveren. Dat de supermarktketen desondanks dreigt met juridische stappen – „Dat steekt.”

Maandenlang ruzie gemaakt

Wat is het geval? Jumbo heeft de kratten Heineken-bier in de ‘zomeraanbieding’: 17 weken lang, vanaf eind mei, is de tweede krat bij Jumbo de helft van de prijs. Sinds december hebben Jumbo en Heineken over deze actie onderhandeld – en ruzie gemaakt. Heineken wilde niet meebetalen aan de langdurige promotie-actie.

Prima, zei Jumbo uiteindelijk in mei, we doen het toch, dan betalen we de actie, die miljoenen zou kosten, zélf. Half mei heeft Jumbo zijn bestelling geplaatst. En toen zei de brouwer dat het de gewenste kratten niet kon leveren. „We hadden er geen rekening mee gehouden dat ze door zouden zetten”, geeft Sanders toe. Maar, zegt De Jonge:

„Zolang er geen afspraak is, gaan wij niet enorm produceren en de magazijnen vol zetten met bier dat we misschien niet verkopen.”

Maandag luidde de verklaring van Heineken dat het niet genoeg kon leveren vanwege een „capaciteitsprobleem”. Jumbo kon wel dozen bier krijgen, eveneens met 24 flesjes. Nu zegt De Jonge dat de „krattensituatie” een „planningsprobleem” is.

Aan het begin van het jaar maakt Heineken afspraken met zijn afnemers, legt hij uit. „Jumbo vraagt middenin het hoogseizoen ineens een miljoen kratten extra. Dat kán gewoon niet. Dat is drie weken productie.”

‘Lijn 11’ in Zoeterwoude, de productielijn voor de Heineken-kratten, staat al te „stampen”, zegt hij. De maximumcapaciteit is 300.000 kratten per week. Meer lukt gewoon niet. Wel produceert nu ook de brouwerij in Den Bosch, waar onder meer de Radler en alcoholvrije bieren van Heineken vandaan komen, extra kratten Heineken. Tienduizenden per week. „Niet genoeg om volledig aan de vraag van Jumbo te voldoen”, erkent De Jonge. „Maar alle beetjes helpen.”

Volgens Sanders is Jumbo herhaaldelijk uitgenodigd in de brouwerij, zodat ze zien dat er „nachten en weekenden” voor ze wordt doorgewerkt. Maar ja, verzucht De Jonge: „Jumbo weigert met ons in gesprek te gaan.”

Het steekt dan ook dat Jumbo met juridische stappen dreigt, en in de media stelt dat Heineken deze week slechts drie vrachtwagens levert in plaats van de benodigde veertig à vijftig, zeggen de Heineken-directeuren. In de eerste zes weken van de actie heeft Jumbo wél genoeg gekregen, beklemtonen ze: 150.000 kratten meer dan normaal in die periode. Sanders: „De winkels stonden nokkievol met Heineken-kratten.”

Intussen is de situatie „fors beter dan vorige week”, zegt De Jonge. „Dat betekent dat we deze week in ieder geval twintig vrachtwagens leveren.” Dat is wat Jumbo bestelt als het bier níét in de aanbieding is. De komende weken hoopt Heineken de productie verder op te schroeven, zodat Jumbo de gevraagde hoeveelheden kan krijgen. Jumbo liet dinsdagavond desgevraagd weten dit „goed nieuws” te vinden voor zijn klanten en het overleg met Heineken „constructief” te zullen vervolgen.

Een kort geding lijkt van de baan. Zoals De Jonge dinsdag al zei:

„Wij zijn daar niet op uit. Wij willen met onze partners iets moois opbouwen.”