Heineken legt Jumbo-winkels droog

Jumbo spant een kort geding aan tegen Heineken als de brouwer niet voldoende kratten bier levert aan de supermarkten.

Foto ANP

De 580 winkels van Jumbo kregen vorige week nul kratten Heineken-bier geleverd. Deze week krijgt de supermarktketen drie vrachtwagens in plaats van de benodigde 40 à 50. Een zegsman van Heineken bevestigt dat de brouwer „helaas niet alle kratten” kan leveren die Jumbo wil hebben, maar wil desgevraagd niet ingaan op de „exacte aantallen kratten en vrachtwagens die deze week richting Jumbo gaan”.

Vaststaat dat een conflict tussen de supermarktketen en de bierbrouwer de afgelopen weken hoog is opgelopen – en dat Jumbo zonder kratten Heineken-bier komt te zitten.

Maandag koos de Brabantse supermarktketen voor een frontale aanval. In een paginagrote advertentie in twee dagbladen – ‘Wij willen u graag helderheid geven’, verwijzend naar de reclameslogan ‘Heerlijk, helder, Heineken’ – waarschuwt het bedrijf klanten dat zij de komende tijd mogelijk geen kratten Heineken-bier in de winkels aantreffen.

Jumbo is woedend over de beperkte leveringen, aangezien de kratten Heineken-bier in de ‘zomeraanbieding’ zijn: 17 weken lang is de tweede krat de helft van de prijs. In verband met deze actie heeft Jumbo grote orders geplaatst bij Heineken, maar de bierbrouwer zegt dat het de vraag niet aankan.

Middenin het hoogseizoen

Volgens Heineken is sprake van een „tijdelijk leveringsprobleem”. De „productiecapaciteit voor Heineken-pils 24x30 cl kratten” is „helaas niet toereikend”, zo luidt de verklaring. Bovendien zou Jumbo „midden in het hoogseizoen” een „enorme” extra bestelling hebben geplaatst.

Jumbo gelooft niets van de capaciteitsproblemen van Heineken, zo laat de supermarktketen in de advertentie aan zijn klanten weten. „Heineken vindt dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aanbieden.” Jumbo hekelt leveranciers die zich met prijsbeleid (willen) bemoeien.

Waar de meeste supermarkten kortlopende acties hebben, waarin een product gedurende één week in de aanbieding is, hanteert Jumbo het every day low price-principe, een laagsteprijsgarantie. Daarbovenop komen seizoensaanbiedingen, zoals nu de kratten Heineken-bier.

Tussen fabrikanten en supermarkten bestaat eeuwig spanning. De concurrentie tussen supermarkten is hevig en zij willen de prijzen in hun schappen laag houden door zo scherp mogelijk in te kopen. Dat levert vaker conflicten op. Maar, zegt financieel directeur Ton van Veen namens Jumbo tegen NRC: „Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Natuurlijk onderhandel je scherp over inkoopprijzen en daarbij worden heus over en weer weleens drukmiddelen ingezet. Maar dit is een dieptepunt, extreem uitzonderlijk, en zeker niet iets waar we trots op zijn.”

Heineken bezweert dat het supermarkten „helemaal vrij laat in het invullen van promoties en prijsstelling”. Als alternatief voor de niet te leveren kratten biedt de bierbrouwer Jumbo-klanten dozen bier aan, tevens met 24 flesjes.

Jumbo neemt hier geen genoegen mee. Als Heineken niet op korte termijn weer voldoende kratten gaat leveren, spant Jumbo een kort geding aan, zegt een woordvoerder. Beide partijen zeggen te hopen dat het snel tot een oplossing komt. Tot die tijd heeft Jumbo voor zijn klanten een vileine tip: „Wilt u liever een krat? Dan zijn er gelukkig nog alle andere biermerken die hun kratten wel gewoon leveren.”