Recensie

Stormzy uitschieter op Pitch festival

Grimes op het Pitch festival foto Bart Heemskerk

Het eerste echte zomerfestival in Amsterdam, Pitch , dreigde dit jaar in het water te vallen. Het gemêleerde publiek hokte vrijdag kleumend bij elkaar onder druipende luifels. Dat zorgde voor een saamhorigheid die de sfeer gek genoeg ten goede kwam.

De line-up van het ‘ontdekkingsfestival’ leek dit jaar alleen minder on point met op vrijdag Santigold en op zaterdag de instrumentele hiphop-pionier dj Shadow. Grote namen, maar waarom nu?

Gelukkig waren er ook gasten als Floating Points. Vorig jaar was deze neurowetenschapper te zien op Catch in Utrecht, waar hij live met een orkest vol strijkers speelde. Dit jaar in Amsterdam stonden er slechts een gitarist, bassist en drummer met Sam Shepherd op het podium. De minimale betoverende elektronica van zijn laatste album Eleania kwam veel beter tot zijn recht.

Tegenvaller op dag één was Grimes, die als een wannabe Spice Girl met mangapopdanseressen en een krijsende Koreaanse rapper in pandakostuum camp naar een nieuw niveau tilde. Santigold liet daarentegen zien hoe futuristische dance-pop wel werkt. De neonbeelden van supermarktschappen en haar eigen portret op de kleding van de danseressen waren een duidelijke aanklacht tegen consumptiedrift en narcisme.

Opvallend was de ruime aandacht voor hip hop, r&b en grime. Stormzy was zaterdag de grote uitschieter die met agressieve raps en een een-tweetje met het publiek in Shut up de massa liet kolken.

Van eigen bodem sprong Colin Benders eruit met een geweldige funky live-set. Sjamsoedin, Aardvarck en Vic Crezée lieten met gevarieerde dj-sets van ballsy house tot hip hop en r&b-edits horen hoe rijk Nederland is aan draaitalent.