Kijken: een blind date met Europa

Drie dagen en twee nachten toerde een ouderwetse nachttrein door Europa: de Europe Endless Express. NRC-redacteur Joyce Roodnat ging aan boord. Een sfeerverslag.

Beeld Europe Endless Express

In de coupé’s van de Europe Endless Express zitten zevenhonderd reizigers, inclusief bands, acteurs, schrijvers, dichters en denkers. Het is een blind date met Europa, want de route is geheim en het doel ook. Tussen de rails wordt bewezen dat Europa weliswaar een zorgenkind is, maar een feest kan zijn. Het eindpunt blijkt Bratislava. Maar ter hoogte van Amersfoort gaat het al los. NRC-redacteur Joyce Roodnat ging aan boord en kwam terug met een videoverslag. Erik van Zuylen filmde.

29 juni. De warming-up party. In een club aan de rand van Amsterdam-noord moet de stemming erin komen, onder de ogen van een verbaasde mevrouw.

30 juni. Op weg. De trein vertrekt “met bestemming: Europa”, zoals er wordt omgeroepen. Op het perron van Amsterdam Centraal krijgen de reizigers instructies van een Mädchen in Uniform (actrice Eva Julia Bervoets). Zodra de trein rijdt, speelt een gelegenheidsformatie in de muziekwagon: Bo Koek, Jens Boutery, Rik Elsgeest en Ralf Pouw.

30 juni. Nacht. Dichter Saskia de Jong performt een dreigende ‘anti-taling’ van het Futuristisch Manifest van de Italiaanse dichter Marinetti. Gitarist Andy Moor (van de Dog Faced Hermans) jamt erbij. Tot het licht uitvalt. Praag is onze eerste bestemming.

1 juli. Eindpunt: Bratislava. Vandaag is het het voorzitterschap van de EU door Nederland overgedragen aan Slowakije. Wij brengen een toepasselijk sculptuur van David Bade als geschenk. De Slowaakse politica Magdaléna Vášásyová, die het in ontvangst neemt, ziet het en schiet in de lach.

2 juli. Terugreis. Ter hoogte van Frankfurt ‘doet’ theatergroep De Warme Winkel Wagners Rheingold, over de volle lengte van een wagon. Dekens zijn golven, Boris Johnson is de gnoom Alberich, artikel 50 is zijn ’tarnkappe’. Met de Antwerpse theaterschoolleerlingen Lukas de Wolf, Verona Verbakel, Jonas De Vuyst en Lauranne Paulissen, onder regie van Ward Weemhoff.