Jumbo dreigt Heineken met kort geding over bier

Jumbo spant een kort geding aan tegen Heineken als de brouwer niet snel weer voldoende kratten bier levert aan de supermarkten.

Volgens Jumbo krijgt het deze week maar 3 van de 40 à 45 vrachtwagens met kratten Heineken geleverd. Foto Marco de Swart/ANP

De 580 winkels van Jumbo krijgen deze week drie vrachtwagens met kratten Heineken-bier geleverd, in plaats van de benodigde 40 à 45. Dat zegt een woordvoerder van Jumbo. Een zegsman van Heineken bevestigt dat de brouwer „helaas niet alle kratten” kan leveren die Jumbo wil hebben, maar wil desgevraagd niet ingaan op de „exacte aantallen kratten en vrachtwagens die deze week richting Jumbo gaan”.

Vaststaat dat een conflict tussen de supermarktketen en de bierbrouwer de afgelopen weken hoog is opgelopen – en dat Jumbo zonder kratten Heineken-bier komt te zitten.

Maandag koos de Brabantse supermarktketen voor een frontale aanval. In een paginagrote advertentie in De Telegraaf – ‘Wij willen u graag helderheid geven’, verwijzend naar de reclameslogan ‘Heerlijk, helder, Heineken’ – waarschuwt het bedrijf klanten dat zij de komende tijd mogelijk geen kratten Heineken-bier in de winkels aantreffen.

Jumbo is woedend over de beperkte leveringen, aangezien de kratten Heineken-bier in de ‘zomeraanbieding’ zijn: 17 weken lang is de tweede krat de helft van de prijs. In verband met deze actie heeft Jumbo grote orders geplaatst bij Heineken, maar de bierbrouwer zegt dat het de vraag niet aankan. Volgens Heineken is sprake van een „tijdelijk leveringsprobleem”. De „productiecapaciteit voor Heineken-pils 24x30 cl kratten” is „helaas niet toereikend”, zo luidt de verklaring. Bovendien zou Jumbo „middenin het hoogseizoen” een „enorme” extra bestelling hebben geplaatst.

Jumbo gelooft niets van de capaciteitsproblemen van Heineken, zo laat de supermarktketen in de advertentie aan zijn klanten weten. „Heineken vindt dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden.” Jumbo hekelt het feit dat leveranciers zich met het prijsbeleid (willen) bemoeien. Waar de meeste supermarkten kortlopende acties hebben, waarin een product gedurende één week in de aanbieding is, hanteert Jumbo het every day low price-principe, een laagsteprijsgarantie. Daarbovenop komen seizoensaanbiedingen, zoals nu de kratten Heineken-bier.

Dat levert vaker conflicten op met leveranciers. In vaktijdschrift Distrifood liet financieel directeur Ton van Veen van Jumbo vorige week al vallen dat er ruzie was met een grote A-merkleverancier. „Fabrikanten willen invloed uitoefenen op ons prijsbeleid. Dat kan helemaal niet”, zei hij.

Heineken bezweert dat het supermarkten „helemaal vrij laat in het invullen van promoties en prijsstelling”. Als alternatief voor de kratten biedt de bierbrouwer Jumbo-klanten dozen bier aan, tevens met 24 flesjes.

Jumbo neemt hier geen genoegen mee. Als Heineken niet op korte termijn weer voldoende kratten gaat leveren, spant Jumbo een kort geding aan, zegt een woordvoerder. Beide partijen zeggen te hopen dat het snel tot een oplossing komt. Tot die tijd heeft Jumbo voor zijn klanten een vileine tip: „Wilt u liever een krat? Dan zijn er gelukkig nog alle andere biermerken die hun kratten wel gewoon leveren.”