Conflict Jumbo en Heineken over kratten bier

Jumbo waarschuwt klanten voor te weinig kratjes Heineken naar aanleiding van een langer lopend conflict met de bierbrouwer.

Foto: Koen Suyk / ANP

Supermarkt Jumbo waarschuwt klanten maandag in een paginagrote advertentie in De Telegraaf voor een mogelijk tekort aan kratten Heinekenbier in de winkels. Volgens de supermarkt is dit het gevolg van een langer lopend conflict met de bierbrouwer.

Heineken zegt niet aan de vraag te kunnen voldoen maar Jumbo schrijft in de advertentie te vermoeden dat de bierbrouwer een andere reden heeft om te weinig kratjes bier te leveren. De supermarkt schrijft:

“Heineken vindt namelijk dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden.”

Jumbo overweegt een kort geding aan te spannen als Heineken niet op korte termijn weer voldoende kratten gaat leveren, zegt een woordvoerder. Verder biedt de supermarkt zijn excuses aan voor het tekort aan kratten Heineken en biedt klanten de mogelijkheid om dozen bier te kopen als de kratjes zijn uitverkocht.

Tekst gaat verder onder tweet.

Twitter avatar tonnyhofstede Tonny Hofstede Bieroorlog: #Jumbo opent aanval op #Heineken in paginagrote advertentie https://t.co/YNmWIuQuv0 https://t.co/cyU9DANQoF

In een reactie laat Heineken weten de retailers helemaal vrij laten in het invullen van hun promoties en prijsstelling. Verder spreekt Heineken over ‘constructieve gesprekken’ met Jumbo maar doet de bierbrouwer geen uitspraken over de ontstane situatie.

Conflict

De strategie van Jumbo levert frictie op. In het branchetijdschrift Distrifood hintte de supermarkt vorige week al op een conflict met een A-merkleverancier. Financieel directeur Ton van Veen zei toen in het tijdschrift:

“Fabrikanten willen invloed uitoefenen op ons prijsbeleid. Dat kan helemaal niet.”