Tweede plaats Verstappen na drama in laatste ronde GP Oostenrijk

Opnieuw botsten de kemphanen Rosberg en Hamilton op elkaar en opnieuw profiteerde Max Verstappen. De Nederlander behaalde zijn twee podiumplaats van het jaar.

Max Verstappen met de ontkurkte champagne op het podium in Oostenrijk. Foto AFP / Andre Isakovic

Opnieuw raakten de kemphanen Rosberg en Hamilton elkaar en opnieuw profiteerde Max Verstappen. De Nederlander behaalde zijn twee podiumplaats van het jaar. In Spanje reden Rosberg en Hamilton elkaar ook al van de baan waarna Verstappen ruim baan kreeg voor zijn eerste grand prix-zege.

Een spannende racemiddag in de Oostenrijkse Alpen vond z’n climax in de allerlaatste ronde. Rivalen binnen de Mercedes-stal Nico Rosberg en Lewis Hamilton raakten elkaar in een bittere strijd om de winst, terwijl Max Verstappen zichzelf in de beste positie had gereden om te profiteren van een dergelijk drama. De Nederlander stuurde zijn Red Bull naar een uitermate verdienstelijke tweede plek en spreekt op zijn website van een “geweldige dag”:

“Om als Red Bull-coureur op de Red Bull Ring als achtste te starten en als tweede te eindigen, is super. Ik heb ervan genoten, het was een spannende race. Ik wil het team bedanken voor de geweldige auto die ze me gegeven hebben. De balans van de auto was goed en de hele race verliep top.”

Max creëerde eigen kansen

Verstappen creëerde, voor de ogen van vele in oranje uitgedoste Nederlandse toeschouwers, in de eerste ronden zijn eigen kansen op een fraai resultaat. Hij pakte direct twee posities door Valtteri Bottas (Williams) en vervolgens zijn Australische teammaat Daniel Ricciardo te pakken. De Nederlander kon zo mooi aansluiten bij WK-leider Nico Rosberg die in zijn Mercedes wat terrein goed te maken had op rivaal en stalgenoot Lewis Hamilton.

Na een bandenwissel en een korte neutralisatie van de race, waarbij de safety car op de baan kwam omdat Sebastian Vettel’s band klapte, vond Verstappen zichzelf hierdoor terug op de derde plaats. Terwijl Rosberg en Hamilton in de beste wagen van het veld om de zege mochten strijden, kon Verstappen zich concentreren op het slaan van een gat naar Ricciardo en Kimi Raikkonen (Ferrari) achter hem.

Beter dan teammaat Ricciardo

Merkwaardig is dat Verstappen sinds zijn overgang naar Red Bull vaker vóór de meer ervaren Ricciardo is geëindigd dan andersom. Op het moment dat het ertoe doet, op de racezondagen wanneer de punten verdiend worden, presteert de Nederlander zeer sterk. In trainingen en tijdens de kwalificaties heeft de Australiër vaak nog het voordeel.

Zondag was het gat bij het vallen van de vlag uiteindelijk liefst 25 seconden terwijl beiden toch echt met gelijkwaardig materiaal rijden. Winst, zoals in zijn eerste race voor Red Bull, zat er in Oostenrijk echter niet in. Daarvoor is Mercedes te sterk.

Rosberg en Hamilton mochten uiteindelijk in een onderling duel uitmaken wie de maximale score van 25 WK-punten binnenharkte. Hoewel Hamilton vanaf pole position startte, nam zijn teamgenoot na de eerste pitstops de leiding. Hamilton en Rosberg stopten beide twee keer voor vers rubber, waarbij de Duitser tweemaal vlekkeloos wisselde terwijl de Brit beide stops rommelige service genoot van zijn team.

In de slotfase leek Hamilton toch een inhaalpoging te kunnen wagen maar uitgerekend bij het inhalen van Verstappen was Rosberg daadkrachtiger terwijl Hamilton meer tijd verloor achter de Nederlander, die de Ferrari van Kimi Raikkonen dichterbij zag komen. Zo leek hij een rol te gaan spelen in het beslissen van de race terwijl hij met dat sterke rijden de Fin net genoeg van zich wist af te houden.

Daarmee kopieerden Verstappen en Red Bull de succesvolle strategie van een keer minder stoppen voor nieuwe banden die in Spanje tot groot succes leidde. De 18-jarige Limburger reed liefst 56 van de 71 ronden op dezelfde set rubber. “Mijn banden waren 100 procent versleten. De race had niet één ronde langer moeten duren”, blikte Verstappen terug.

Mercedes-teambaas: hersenloos

In de allerlaatste van 71 ronden plaatste Hamilton een ultieme passeeractie, werd daarbij door Rosberg middels een aanrijding buiten de baan gedwongen en de Duitser beschadigde hiermee zijn voorvleugel. Hamilton kon door, Rosberg had zoveel schade dat Verstappen en Raikkonen hem nog konden inhalen. Mercedes-teambaas Toto Wolff had geen goed woord over voor de botsing: “Hersenloos, schokkend. We hadden beide auto’s kunnen verliezen.”

Voor Rosberg zou het zijn derde zege in Oostenrijk op rij, en alweer de zesde keer dit seizoen dat hij de beste was. Maar het werd uiteindelijk plek vier, achter Hamilton en dus Max Verstappen, gevolgd door Kimi Raikkonen. De Duitser kreeg van de internationale autosportbond FIA uiteindelijk de schuld toegeschoven. In de strijd om het WK bracht Hamilton zijn achterstand op Rosberg terug tot 11 punten.

De bepalende momenten: hoe de race zich ontvouwde

gp-banner_OOS

Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) start vanaf pole position, WK-leider en teamgenoot Nico Rosberg als zesde. Nico Hulkenberg (Force India) en Mclaren-coureur Jenson Button profiteerden zaterdag optimaal van de opdrogende baan en beginnen verrassend als tweede en derde. Max Verstappen start vanaf plek acht.

  • De start verloopt clean: Hamilton komt goed weg, wat niet valt te zeggen van Hulkenberg. Button sluit aan als tweede, gevolgd door Raikkonen. Verstappen wint een plekje en datzelfde geldt voor Rosberg die Max’ teammaat Daniel Ricciardo na één ronde al te pakken heeft.
  • Vijf ronden onderweg en Verstappen heeft ook Ricciardo te pakken: de Nederlander is doorgeschoven naar P6 en moet nu proberen in het kielzog van Rosberg op jacht te gaan naar Hulkenberg en een mogelijke podiumplek.
    Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen And thats P5, Verstappen passed Hulkenberg. #AustrianGP
  • De eerste pitstops na tien rondjes op de Red Bull ring en Max sluit nog steeds prima aan bij Rosberg, tot de WK-leider als eerste van de leidende wagens naar binnen gaat voor vers rubber. Verstappen is inmiddels voorbij geraakt aan Button en gaat op jacht naar de tweede plek van Raikkonen.
  • Eerste pitstop voor Verstappen op een kwart van de race. Alles soepel en hij kom terug op de baan precies achter Rosberg; de plek die hij had voordat de Duitser enige ronden terug al zijn pitstop maakte. Op jacht naar P3 van Vettel. Pascal Wehrlein (Manor) meldt over de boordradio inmiddels lichte regen maar hij lijkt vooralsnog de enige die dat opmerkt.
  • Met 23 ronden zitten we op een derde van de race-afstand en de druppeltjes worden vooralsnog geen bui. Hamilton is zojuist binnen geweest en is na een minder goede stop achter Rosberg teruggekeerd op de baan. De Mercedes-rivalen zitten op een andere pitstop-strategie: hoe gaat dit zich ontvouwen? Verstappen sluit aan achter Hamilton. Alleen Vettel moet nog z’n eerste stop maken, achter hem de Mercedesen en Max gevolgd door Ricciardo en Raikkonen.
    Twitter avatar Kokuil Louis Dekker Verstappen gewoon virtueel (tourtaal) 3e achter Rosberg en Hamilton, want leider Vettel moet nog wisselen. Imponerend optreden
  • Crash Vettel! Safety car op de baan. De Ferrari-coureur heeft te lang gewacht met zijn eerste bandenwissel: de rechterachterband klapt aan het einde van het rechte stuk op start-finish.

    “Rear right exploded. Engine off. Nothing I can do about it, sorry guys.” - boordradio Sebastian Vettel.

    Verstappen nu derde, achter beide Mercedesen. Uitstekende race van Max tot dusver.

  • En we zijn weer onderweg met ronde 32; bijna op de helft van de grand prix. Rosberg, Hamilton, Verstappen, Ricciardo en Raikkonen vormen de top 5.
  • Nog 25 ronden te gaan en de race heeft zich door de safety car-situatie laten kalmeren. Rosberg weet Hamilton constant op 1 tot 2 seconden achter zich, Verstappen heeft 10 tellen achterstand. Rosbergs banden zijn wel elf ronden ouder dan die van Hamilton: de Duitser lijkt zeker nog een stop te moeten gaan maken, maar kan zijn teammaat op het huidige rubber wél de race uitrijden? Verstappen lijkt wederom beter onderweg dan teammaat Ricciardo:
    Twitter avatar Jamesallenonf1 James Allen L45 On similar age tyres, looks like VERST is racing more strongly than RICC again. Podium at stake - Interesting #F1 #AustrianGP
  • Hamilton in de pits! De wereldkampioen neemt de regie in handen en komt met nog vijftien van de 71 ronden te gaan binnen. Opnieuw geen heel soepele stop, wat wél geldt voor Rosberg die bovendien de zachtere band met meer grip kiest. Merkwaardig. Verstappen nu op P1, dan Rosberg en Hamilton.
  • De laatste tien ronden en het wordt een sprintrace tussen Rosberg en Hamilton. Het gat is minder dan een seconde terwijl ze door de achterliggers moeten manoeuvreren. Verstappen is op zijn oudere banden weerloos en zakt weer terug van leidende positie naar P3.
  • Raikkonen jaagt op Verstappen. Kan Max de Fin afhouden van het podium? Nog 2 seconden voorsprong voor Verstappen en drie ronden te gaan.
  • FINISH! Drama. Drama in de laatste ronde. Rosberg verdedigt te agressief bij een ultieme inhaalactie van Hamilton. De Duitser dwingt zijn teamgenoot van de baan maar beschadigt daarbij te zeer zijn voorvleugel. Winst voor Hamilton, Verstappen schuift op naar plek twee, voor Raikkonen. Rosberg moet genoegen nemen met de vierde plaats.

Uitslag grand prix van Oostenrijk:

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 71 ronden
2. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +5,7 sec
3. Kimi Raikkonen (Ferrari) +6,0
4. Nico Rosberg (Mercedes) +16,7
5. Daniel Ricciardo (Red Bull) +31,0
6. Jenson Button (McLaren) +37,7
7. Romain Grosjean (Haas) +44,7
8. Carlos Sainz (Toro Rosso) +47,4
9. Valtteri Bottas (Williams) +1 ronde
10. Pascal Wehrlein (Manor) +1 ronde

Stand in het WK na 9 van de 21 races:

1. Nico Rosberg 153 pnt (+12)
2. Lewis Hamilton 142 (+25)
3. Sebastian Vettel 96 (+15)

6. MAX VERSTAPPEN 72 (+18)