Meer dan duizend artiesten voeren nu campagne tegen YouTube

Coldplay, Ed Sheeran, Abba, Lady Gaga en duizend andere artiesten schrijven in een brief aan de Europese Commissie dat YouTube “op oneerlijke wijze waarde wegsluist”.

Chris Martin van Coldplay wil een hogere vergoeding van YouTube voor het gebruik van zijn muziek. Foto AFP / Adrian Dennis

YouTube “sluist op oneerlijke wijze waarde weg” bij artiesten en songschrijvers, schrijven ruim duizend artiesten in een brief aan de Europese Commissie. Bands en artiesten als Coldplay, Ed Sheeran, Abba en Lady Gaga ondertekenden de brief, meldt de Financial Times. Zij schrijven dat de “exploderende” online muziekconsumptie voor hen onvoldoende omzet oplevert. De lage vergoedingen van YouTube aan artiesten een songschrijvers zou een belangrijke oorzaak zijn van deze “waardekloof”.

Het is het laatste salvo in een campagne tegen het zogeheten safe harbor-principe, dat YouTube en andere sites waarop gebruikers muziek en films uploaden beschermt tegen copyright-claims. Rechthebbenden klagen over een slechte onderhandelingspositie omdat uploadplatforms niet wettelijk verplicht zijn een vergoeding voor geüploade muziek af te dragen. Vorige week nog ondertekende popsterren als Taylor Swift, Paul McCartney en U2 een petitie waarin werd opgeroepen dit vrijhaven-principe uit het Amerikaanse auteursrecht te schrappen.

YouTube zegt “zij aan zij” met de industrie te werken om “meer geld naar artiesten te krijgen”. Zo deelt de dienst advertentie-inkomsten uit muziekvideo’s met artiesten en platenmaatschappijen via het Content ID-systeem. Dat systeem herkent auteursrechtelijk beschermd materiaal en biedt rechthebbenden de mogelijkheid uploads te blokkeren of er geld mee te verdienen.

“In 95 procent van de gevallen kiezen rechthebbenden ervoor om geld te verdienen”, zegt Jeroen Bouwman, als manager content partnerships YouTube Music Google Benelux & Scandinavië verantwoordelijk voor het sluiten van deals met platenlabels. YouTube heeft tot nu toe 3 miljard dollar aan de muziekindustrie uitgekeerd, zegt Bouwman.

Het is een misverstand dat YouTube materiaal commercieel exploiteert zonder toestemming van de rechthebbenden, zegt hij. “Radiohead heeft haar nieuwe videoclip geüpload en wil daar geen advertenties voor hebben, dan staan die daar dus ook niet. En toch kunnen ze gratis gebruik maken van het platform.”

    • Reinier Kist