Recensie

Grootse en geraffineerde acrobatiek van Chinese circusartiesten

Het is al bijzonder genoeg: veertien fragiele wezentjes die elk acht bordjes laten draaien op dunne stokjes. Maar dan klautert er één ondersteboven op het hoofd van een ander – en toch blijven die bordjes in hetzelfde tempo doordraaien. Net zo onverstoorbaar als degene die ze in beweging houdt. Wat deze Chinese acrobaten te vertonen hebben, is altijd net iets meer dan wat we al eerder hadden gezien. Net iets grootser en geraffineerder, net iets gespierder.

Splendid dient zich aan als een productie van de China National Acrobatic Troupe, waarin hun grootste succesnummers van de afgelopen jaren nog eens worden gespeeld. Sommige zagen we al als gastnummer in circussen van Nederlandse makelij, zoals de buitengewoon spectaculaire scène waarin een stuk of veertien – het gaat te snel om nauwkeurig te tellen – meisjes rondjes draaien op één fiets. Maar tegen een reprise van dit stuntschouwspel valt weinig in te brengen. En voor het eerst is er nu dus een complete productie van het Chinese topgezelschap naar Nederland gehaald. Eerst in het grote Zuiderstrandtheater in Scheveningen en daarna nog een paar keer in Theater Heerlen.

Alle losse nummers worden ingeleid door een tekstje dat goeddeels onleesbaar is, omdat de projectie telkens wordt belemmerd door de metershoge kamerschermen die ook af en toe weerspiegelen wat zich op de speelvloer voltrekt. Licht en aankleding ogen als een combinatie van folklore en westerse glitter, terwijl de projecties op het achterdoek een beetje doen denken aan de vloeistofdia’s bij popconcerten in de jaren zestig. Wel vallen ze soms mooi samen met de live-actie, zoals de grote waterdruppels die op het scherm in slow motion neerplenzen tijdens een pas de deux van twee parapluutjes.

Verder is dit vooral zo'n show die tot opsommen noodt. Een ballerina staat op spitzen op de bovenarm van haar ballerino. Een groep paalklimmers klimt schijnbaar moeiteloos naar boven zonder de benen te gebruiken. Een slangenmeisje draait rondjes met haar onderlichaam terwijl haar hoofd onbeweeglijk op de vloer blijft liggen.

En zo gaat het door, van het ene toonbeeld van finesse en schone sier naar het volgende. Zo veel hoogtepunten zijn zelden achter elkaar te zien.

    • Henk van Gelder