Schikking van Volkswagen in VS valt veel duurder uit

De dieselgate-pot is bijna leeg na een schikking in de VS van 15 miljard dollar. Dat is 5 miljard meer dan eerder gedacht.

Foto Noah Berger / Reuters

Het bedrag dat Volkswagen in de Verenigde Staten moet betalen wegens het dieselschandaal is stukken hoger dan aanvankelijk gedacht. De schikking met de Amerikaanse autoriteiten en met de 475.000 autobezitters komt uit op zo’n 15 miljard dollar (ruim 13,5 miljard euro).

Dat heeft Volkswagen dinsdag bekendgemaakt. Eerder werd nog gesproken van 10 miljard dollar.

De schikking maakt dieselgate tot het duurste autoschandaal in de geschiedenis. Met het bedrag is ook in één keer vrijwel de hele pot van Volkswagen voor de afhandeling van de affaire – 16,2 miljard euro – leeg.

Ruim 10 miljard van de 15 miljard dollar gaat naar de autobezitters voor reparaties en vergoedingen tot wel 10.000 dollar per auto. Dat bedrag kan oplopen als Volkswagen deadlines mist. Daarnaast betaalt Volkswagen 2,7 miljard dollar aan de Amerikaanse en Californische milieudiensten EPA en CARB, als boetedoening voor alle extra schadelijke stoffen die de auto’s in de lucht hebben gebracht.

Volkswagen moet ook nog 2 miljard dollar investeren in schonere motoren. En dan is er nog een schikking met openbaar aanklagers van 44 staten, ter waarde van ruim 600 miljoen dollar. Maar met deze schikking is de fabrikant nog lang niet uit de problemen. Zij betreft slechts 475.000 van de in totaal 11 miljoen ‘sjoemeldiesels’. Die andere auto’s zullen ook teruggeroepen en gerepareerd moeten worden.

Of er ook compensatie voor Europese, Aziatische en Zuid-Amerikaanse bezitters komt, is onduidelijk. Maar de roep daartoe zal alleen maar luider worden na deze deal. Ook zijn er nog talloze strafrechtelijke onderzoeken en rechtszaken van gedupeerde beleggers – groot en klein – waarvan de uitkomst onzeker is.

Volkswagen fraudeerde jarenlang met de uitstoot van dieselauto’s. In de motor zit software waardoor de auto’s in een testomgeving veel schoner zijn dan op de weg. Daar stoten sommige modellen tot wel veertig keer de toegestane limiet aan schadelijke stikstofoxiden uit. De Amerikaanse milieuorganisatie EPA bracht het schandaal vorig jaar aan het licht.

Andere autofabrikanten liggen ook onder vuur, maar geven geen fraude toe. In dieselauto’s van verschillende merken – onder meer Renault, Opel, Suzuki, BMW, Mercedes, Volvo, Toyota, Fiat – werken de systemen die stikstofoxiden uit het uitlaatgas halen minder of helemaal niet bij een warme start van de motor of bij lage buitentemperaturen. De test schrijft een koude start en hoge buitentemperaturen voor. De fabrikanten steggelen er met ambtenaren van de EU over of deze trucs legaal zijn of niet.