Recensie

Een maritieme steeple chase

In 2003 liet animatiestudio Pixar het tobberige clownvisje Marlin de halve oceaan overzwemmen om zijn zoon Nemo uit een tandartsaquarium te redden. Steun en toeverlaat was Dory, een kakelende picasso doktersvis zonder kortetermijngeheugen.

Twaalf jaar na Finding Nemo neemt sidekick Dory vader en zoon clownvis op sleeptouw naar Californië, waar ze haar ouders hoopt terug te vinden na een onverwachte geheugenflits. En zo belandt het trio in het Sigourney Weaver Maritime Life Institute, een educatief waterpark dat zieke vissen oplapt en uitzet.

In Finding Dory is iedereen op zoek, in achtervolging of aan het ontsnappen. Dory zoekt haar ouders, Marlin Dory, Dory Marlin: de film is een maritieme steeple chase met vissen die van emmer via kinderbad naar haaienvijver springen terwijl Dory zich in alle hectiek steeds meer herinnert. Wat het tot dynamische kinderfilm maakt die ouders onverschillig laat.

Wat ontbreekt? Los van de vraag of een sidekick een film kan dragen – Obelix, the Movie? – en of ADHD’er Dory wel zo’n leuke sidekick is, lijdt Finding Dory onder een matig script. Finding Nemo was een echte ‘hero’s journey’ die draaide om confrontaties met zeemonsters of kleurrijke personages als de vegetarische haai Bruce. Daar voegt Finding Dory heel weinig gedenkwaardige personages aan toe, of het moet de kameleontische Houdini-octopus Hank zijn. Ook de emotionele investering is minder diep dan bij Finding Nemo, waar een vader zijn kind zoekt. Finding Dory refereert aan gouwe ouwen van de reality-tv: de gehandicapte die zijn beperking overstijgt en het adoptiekind dat zijn biologische ouders en identiteit zoekt. Dat is niet universeel genoeg om echt te ontroeren.

Zo zet een trend zich voort: moederbedrijf Disney, dat tien jaar geleden animatiestudio Pixar van Steve Jobs kocht, wordt elk jaar hotter than her daughter. Disney produceert voltreffers – Frozen, Big Hero 6, Zootropolis – terwijl de Pixarmachine sputtert: een meesterlijke Inside Out is inmiddels een zeldzaamheid tussen half-geïnspireerde, lucratieve vervolgfilms als Cars 2, Monsters University en Finding Dory. Avontuurlijke animatie spreekt allang niet meer vanzelf bij Pixar.

    • Coen van Zwol