Dit zijn de films die we deze week voor je bespreken

Je zou kunnen zeggen dat ‘Liza the Foxry’ de Hongaarse variant is van ‘Amélie’ en ‘Parched’ een soort ‘Sex and the City’, maar dan in ruraal India.

  • ●●●●●

    Finding Dory: Animatie

    In Finding Dory is iedereen op zoek, in achtervolging of aan het ontsnappen. Dory zoekt haar ouders, Marlin Dory, Dory Marlin: de film is een maritieme steeple chase met vissen die van emmer via kinderbad naar haaienvijver springen terwijl Dory zich in alle hectiek steeds meer herinnert. Wat het tot dynamische kinderfilm maakt die ouders onverschillig laat. Lees de recensie: ‘Een maritieme steeple chase

    Regie: Andrew Stanton, Angus MacLane. In: 149 (NL) en 118 (OV) bioscopen

  • ●●●●●

    Parched : Wereldcinema

    Er is maar één ding waar vrouwen van gaan glimmen, en dat is niet van melk, zeep of crème, maar van seks. De vrouwelijke hoofdpersonen in Parched weten het wel, maar ze krijgen het te weinig: „Daarom zien wij er ook zo chagrijnig uit.” Het is een van de weinig lichte momenten in een weliswaar beeldschone, maar te geësthetiseerde en nogal overvolle film over de ondergeschikte rol van vrouwen in de noord-westelijke Indiase woestijn. Lees de recensie: ‘Waar vrouwen van gaan glimmen

    Regie: Leena Yadav. Met: Tannishtha Chatterjee, Radhika Apte, Surveen Chawla. In: 12 bioscopen

  • ●●●●●

    Race Biopic

    Het lastige van biografische films: je weet de uitkomst al. Je weet dat de zwarte sprinter en verspringer Jesse Owens vier gouden medailles wint op de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn. Je weet dat hij geen handje krijgt van Adolf Hitler. Dat maakt al die momenten van twijfel en inspirerende speeches – ‘stick it up Hitler ass for me!’ – iets minder spannend. Lees de recensie: ‘Heiligenleven van stoïcijnse sportheld

    Regie: Stephen Hopkins. Met: Stephan James, Jason Sudeikis. In: 33 bioscopen

  • ●●●●●

    Liza the Fox-Fairy Zwarte Komedie

    J-Faie zou kunnen zeggen dat Liza the Foxry de Hongaarse variant is van Amélie, met dat verrukkelijke frutsel-design, de goedmoedig naïeve toon en de absurde invallen. Maar daarmee doe je de eerste lange speelfilm van Meszaros toch tekort. Want dit is geen film die Amélie wíl zijn. Het is meer dat alle onaangepaste filmmeisjes sinds Amélie met Amélie vergeleken moeten worden, omdat het er zo weinig zijn dat ze niet op zichzelf mogen staan. Lees de recensie: ‘Hongaarse hipster-musical bekoort

    Regie: Karoly Ujj Meszaros. Met: Mónika Balsai. In: 15 bioscopen

  • ●●●●

    High-Rise Science-fiction

    In High-Rise vindt een versmelting plaats tussen het organische en het anorganische. Rem Koolhaas prijst het zelfgroeiende en zelfregulerende vermogen van onze urbane samenlevingen. In de handen van regisseur Wheatley blijken stedelijke droombeelden metaforen te zijn voor een op hol geslagen politieke economie. Dat is even schrikken. Maar misschien ook precies de wake-upcall die nodig is. Lees de recensie: ‘Perfecte metafoor voor Brexit

    Regie: Ben Wheatley. Met: Tom Hiddlestone, Jeremy Irons, Sienna Miller, Elisabeth Moss, Luke Evans. In: 17 bioscopen

  • ●●●●

    Term Life Thriller

    Hij heeft raar haar. Hij zegt het zelf. Maar daardoor valt hij minder op in de massa. Aldus overvalsplanner Nick Barrow in stripverfilming Term Life. Hij is de man met het plan. Degene die bedenkt hoe je het beste een bank in en uit kunt komen, en daar verdient hij zijn geld mee. Anderen zetten daadwerkelijk de bivakmuts op en voeren zijn ideeën uit. Tot het mis gaat en hij moet rennen voor zijn leven. Dan verandert de film ook van toon. En die mix tussen komedie en thriller levert een wonderlijke warboel op. Lees de recensie: ‘Thriller is een wonderlijke warboel

    Regie: Peter Billingsley. Met: Vince Vaughn. In: 12 bioscopen

    • Lisa Vos