McGregor vraagt faillissement aan

Het modehuis heeft dinsdagochtend een faillissement aangevraagd voor elf van de ruim vijftig onderdelen van het concern.

Een winkel van McGregor in Amsterdam. Foto Koen van Weel/ANP

Het modehuis McGregor heeft dinsdagochtend bij de Amsterdamse rechtbank een faillissement aangevraagd voor elf van de ruim vijftig onderdelen van het concern. Nadat eerst een aantal dochterbedrijven surseance aanvroegen, kreeg het moederbedrijf McGregor Fashion Group begin juni uitstel van betaling.

De bewindvoerder bracht het nieuws over het faillissement van de kledingketen, waar onder meer onder formules McGregor, Gaastra en Adam Brandstore onder vallen, naar buiten. De directie van het bedrijf ontkende vlak na het verkregen uitstel van betaling nog dat het tot een bankroet zou komen. Ze noemde de financiële positie van het modehuis “bemoedigend”.

Nu blijkt dat McGregor in de verkoop moet. Daarvoor is volgens de bewindvoerder serieuze belangstelling uit binnen- en buitenland. Het bedrijf verwacht het verkoopproces binnen twee weken af te ronden, en tot die tijd blijven de winkels en webshops open.

Lees ook over de neergang van McGregor: Goed plan. Maar geld? Dat niet

McGregor, dat in 1993 in Driebergen werd opgericht, heeft circa 150 eigen winkels en verkoopt kleding in zo’n 3.200 andere winkels. Er werken ongeveer 1.200 mensen, waarvan zo’n tachtig in de Benelux. Daarvan werken de meesten in Nederland.

Online shoppen

In december vorig jaar maakte het bedrijf nog bekend na een aantal moeilijke jaren schuldenvrij te zijn. Toch waren er tekenen dat het niet goed ging: het bedrijf leed in 2015 op een omzet van 231 miljoen euro een verlies van 26 miljoen. En toenmalig topman Jeroen Schothorst kondigde aan dat McGregor “te sterk vertegenwoordigd was in Nederland” wat betreft winkels. Het bedrijf leek de dupe te worden van het veranderende winkelgedrag van consumenten; steeds meer online, steeds minder in de winkelstraat.

De nieuwe leiding van het bedrijf, die in april aantrad, presenteerde bij het aantreden een plan waarin onlineverkopen een centrale rol in het modehuis moesten krijgen. Voor dat plan, waarvoor aandeelhouders geld moesten inbrengen, leek veel enthousiasme te zijn, maar het benodigde geld kwam er niet vanwege onenigheid over financiële “randvoorwaarden”.

    • Sam de Voogt