EU geeft toestemming voor megafusie in hotelbranche

Marriott mag van de EU concurrent Starwood kopen en ’s werelds grootste hotelketen vormen. De deal is bijna rond.

De Amerikaanse hotelreuzen Marriott en Starwood krijgen toestemming van de Europese Commissie om samen de grootste hotelketen te vormen, met ruim 5.000 hotels met meer dan een miljoen kamers. Ze hebben samen 75 miljoen kaarthouders (terugkerende gasten).

Starwood heeft luxe hotelmerken onder zich, zoals Westin, Sheraton, St. Regis of Des Indes in Den Haag. Marriott heeft drie hotels in Amsterdam en is eigenaar van Ritz-Carlton.

De Europese toestemming, die maandag werd gegeven, is een van de laatste obstakels in de geplande overname van Starwood voor 13,6 miljard dollar (12,3 miljard euro). Ook Saoedi-Arabië en China moeten nog groen licht geven. De hotelketens verwachten daarover binnen drie maanden uitsluitsel te krijgen.

In november 2015 maakte Marriott bekend Starwood te willen kopen. De deal leek rond, maar er kwam een onverwacht bod van de Chinese investeringsconsortium Anbang tussendoor. Uiteindelijk bood Marriott in maart dit jaar bijna 1,5 miljard dollar boven de oorspronkelijke prijs van 12,2 miljard. Dat geld zal uiteindelijk weer terugverdiend moeten worden met de fusie. De beloofde besparingen moeten zo’n 200 miljoen euro per jaar opleveren.

Starwood en Marriott hebben samen zo’n 300.000 medewerkers wereldwijd. Er zullen banen verdwijnen, vertelde Marriott-topman Arne Sorenson aan persbureau Bloomberg. Dat zal vooral gelden voor de hogere managementslagen in de bedrijven. De banen van gewoon hotelpersoneel – 95 procent van alle werknemers – zouden behouden blijven.

Marriott verloor tien procent van zijn beurswaarde in de nasleep van het Britse referendum over de Brexit. Sorenson had al aangegeven dat een eventuele Brexit geen directe invloed zou hebben op de investeringsplannen van de hotelketen. „We hebben 86 hotels in het Verenigd Koninkrijk en verwachten geen aanpassingen”, zei Sorenson voor de Brexit tegen Bloomberg.

De reisbranche merkt de groeiende populariteit van sites als AirBnb, waar particulier kamers verhuren. Volgens Sorenson begint het Airbnb-aanbod meer te lijken op reguliere hotels. „Het worden micro-hotels en daar kunnen we prima mee concurreren.”