Basketbal kijken

Foto, illustratie, foto, illustratie. Hé, een interview! Van de honderd pagina’s van het Amerikaanse basketbaltijdschrift Franchise zijn slechts zeven pagina’s gevuld met tekst. Een bewuste keus van hoofdredacteur Justin Montag. Hij wil met Franchise een internationaal publiek bedienen, ook lezers voor wie Engels niet de eerste taal is. Montag is niet de eerste met een blad over de sport. Amerikaanse bladen als Hoop (sinds 1971), Slam (sinds 1994) en Dime Magazine (sinds 2001) zijn samen goed voor honderdduizenden abonnees, maar concurrenten zijn het volgens Montag niet. „We vullen met Franchise een gat op.” In het blad geen wedstrijdverslagen, diepte-interviews en NBA-geneuzel. „Franchise laat basketbal door de ogen van kunstenaars zien.”

Het blad valt op door de afwezigheid van een hippe opmaak, gekleurde pagina’s of vreemde papiersoorten, zoals in veel moderne independent magazines. Hierdoor gaat alle aandacht naar de Franse fotograaf Kevin Couliau die inzoomde op de kleurrijke lijnen van het sportveld. Naar de met Swarovski-kristallen bezette basketbalnetten van kunstenaar Victor Solomon. En naar grafisch vormgever Lauren Fisher die regelmatig de NBA-stadions van visuals voorziet. Door de kunstzinnige benadering is Franchise ook gepast op de koffietafel van niet-basketballiefhebbers.

    • Astrid van Rooij