Zeldzame kamerbeschildering van Schouman ontdekt

In Engeland is een zeldzame reeks ‘behangsels’ van de Dordrechtse kunstenaar Aert Schouman (1710-1792) teruggevonden.

Aert Schouman

In Engeland is een zeldzame reeks ‘behangsels’ van de Dordrechtse kunstenaar Aert Schouman (1710-1792) teruggevonden. Het Dordrechts Museum kwam de schilderingen op het spoor tijdens voorbereidingen van een tentoonstelling van Schouman, die in februari 2017 opent.

Aert Schouman

Aert Schouman

Het museum, dat de werken maandag tijdens een persbijeenkomst presenteerde, gaat nu fondsen werven om het ensemble te kunnen aankopen.

Prins Willem V
Schouman, beroemd om de schilderingen die hij maakte voor prins Willem V in Huis ten Bosch, hoorde tot de beste Nederlandse schilders van de achttiende eeuw. Hij was gespecialiseerd in zogenaamde ‘kamers in ’t rond’: wandvullende schilderingen met verhalende of decoratieve scènes. Maar omdat behangsels in de negentiende eeuw uit de mode raakten, is 95 procent van deze typisch Nederlandse interieurkunst verloren gegaan.

Het Dordrechts Museum kocht in 2004 een tekening van Schouman aan die als voorstudie had gediend voor behangsels in een huis aan de Voorstraat in Dordrecht. ,,We zijn toen de herkomst van het werk gaan onderzoeken”, vertelt conservator Sander Paarlberg. ,,In 1899 werden de doeken verkocht bij veilinghuis Mak aan een familie in Den Haag. Die familie heeft ze meegenomen naar Engeland en bleek ze nog steeds in bezit te hebben.”

Liefdesscènes

Zwart-witfoto van oorspronkelijke kamer

Zwart-witfoto van oorspronkelijke kamer

Volgens Paarlberg zijn de doeken in uitstekende staat. ,,Veel behangsels uit die tijd zijn bij verhuizingen op maat gesneden, maar deze kamer is vrij volledig. Alleen een stuk lucht is omgevouwen om het doek weer passend te krijgen. En een deel dat oorspronkelijk zeven meter lang was, is in drieën gesneden. Als we de aankoop rondkrijgen, willen we die weer restaureren en aan elkaar zetten.”

Op de kamer in ’t rond staan idyllische scènes afgebeeld uit Il Pastor Fido, een destijds zeer populair herdersspel van Guarini. Paarlberg: ,,Alle liefdesscènes zijn, heel typerend voor die tijd, in pasteltinten als roze, lichtgroen en blauw geschilderd. Dit is het beste wat in de achttiende eeuw aan decoratieve kunst gemaakt is. Veel behangsels werden destijds aan de lopende band geschilderd in een soort behangselfabrieken. Maar hier heeft de meester zelf alles uitgevoerd.”

    • een onzer redacteuren