NS stuurt niet-uitcheckers voortaan een e-mail

Om een e-mail te ontvangen, moeten reizigers zich wel eerst aanmelden voor de dienst via NS.

De toelatingspoortjes op Rotterdam Centraal. Foto Robin Utrecht / ANP

Mensen die met een persoonlijke OV-chipkaart reizen kunnen zich vanaf vandaag bij de NS aanmelden voor een nieuwe dienst waarbij als ze vergeten uit te checken een waarschuwing krijgen. Het vervoersbedrijf hoopt op deze manier dat reizigers die vergeten uit te checken geen geld laten liggen.

Treinreizigers die zich aanmelden voor de dienst NS Extra krijgen voortaan een e-mail als ze niet uitchecken. Ze kunnen het teveel afgeschreven bedrag vervolgens corrigeren bij de kaartautomaat van de NS. Bij vaste trajecten geeft NS het teveel afgeschreven bedrag automatisch terug.

Het is namelijk voor veel mensen een doorn in het oog, want wie vergeet uit te checken in het OV is een flink bedrag kwijt. Uit een onderzoek van de Nationaal Openbaar Vervoer Beraad uit 2014 bleek dat vervoerders zo’n 16 miljoen euro per jaar overhouden aan reizigers die vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart.

Privacy in het geding?

Om het probleem helemaal te ondervangen dat mensen vergeten uit te checken is de NS op de stations Schiphol en Utrecht Centraal met een proef gestart die reizigers met behulp van een app een signaal geven. Ook worden op steeds meer stations de poortjes gesloten, onder meer zodat mensen niet vergeten uit te checken.

Mensen die zich aanmelden voor de nieuwe dienst van NS, geven het vervoersbedrijf inzicht in hun reisgegevens. Volgens de NS worden de gegevens uitsluitend gebruikt voor de NS Extra dienst en niet voor andere doeleinden.

“Deze gegevens worden nooit met derden gedeeld en deelnemers kunnen te allen tijde hun deelname beëindigen.”

    • Maarten Back