Een monsterhit hoeft dus niet groots en meeslepend te zijn

Na het succes van World of Warcraft ging ontwikkelaar Blizzard op zoek naar een waardige opvolger. Dat werd Overwatch.

De deuren gaan open en de chaos begint. Een gepantserde gorilla stormt over de borstwering van de tempel, bijgestaan door een spirituele robot en een cyberninja. Aan de andere kant van de muur probeert een Zweedse dwerg vergeefs zijn geschut te repareren, hij wordt door de aanvallers overrompeld. Welkom in de verrukkelijk verknipte wereld van Overwatch.

Overwatch lijkt een typische online shooter (schietspel): de speler kijkt over de loop van zijn of haar wapen en klikt om te schieten. In teams van zes probeer je een doelwit te veroveren of juist te verdedigen. Maar waar veel shooters een bloederig en militair tintje hebben, omarmt Overwatch een opgewekte superheldenfantasie.

De naam Overwatch verwijst naar een futuristische organisatie van superagenten die kwaad bestrijdt. Spelers kiezen om te spelen als agent of hun tegenstanders, zoals een cowboy met revolver of meisje in een zuurstokroze robot. Over the top? Ja, maar dat is precies de bedoeling.

Gamestudio Blizzard zet groot in op de bonte cast van superhelden. Met stripverhalen en animatiefilmpjes van Pixar-kwaliteit werd elk karakter al maanden voor de lancering geïntroduceerd. Blizzard gaat ervan uit dat fans de Overwatch-agenten in hun harten zullen sluiten. Dat lukt: creatieve gamers maken tekeningen, verhalen en verkleden zich als favoriete karakters. Op de site Deviantart deelden fans tot nu toe meer dan 20.000 Overwatch-tekeningen.

Wat verder opvalt aan de superagenten: ze zijn zo prettig divers. Onder de 21 speelbare karakters zitten mannen en vrouwen van elk continent, van China tot Zuid-Amerika. In de game wisselen ze Engels af met hun moedertaal. „Je te vois”, zegt de Franse sluipschutster Widowmaker als ze de trekker overhaalt. Alleen Afrika lijkt door Blizzard vergeten, vreemd genoeg.

De kleurrijke wereld is één van de redenen dat Overwatch zo’n fijne gamewereld is om in te vertoeven. De andere is dat er zo weinig gevloekt wordt. Anonieme online games lijden vaak onder scheldpartijen van gebruikers. Niet de tegenstanders, maar je teamgenoten zijn vaak je grootste vijand. Wie niet presteert wordt uitgekafferd en afgeblaft.

In Overwatch is er alles aan gedaan om zulke negativiteit te beperken. Zo kun je niet zien hoe vaak je teamgenoten zijn uitgeschakeld. Klagers weten daardoor niet precies waarover ze moeten klagen.

En aan het einde van elke ronde wordt gestemd op vier spelers die belangrijk waren voor het team. Dat levert niets op, maar het is fijn om een compliment te krijgen of anderen te complimenteren.

Overwatch is zonder twijfel de meest toegankelijke en frisse shooter in jaren. De besturing is eenvoudig en de karakters zijn goed uitgedacht. Sluipschutters zijn hypermobiel maar zwak, vechtersbazen voelen bonkig, traag en krachtig.

Zelfs wachten is leuk in Overwatch. Voor elk gevecht begint word je met je team in een digitale wachtkamer geplaatst, vol servies en meubilair om te verwoesten. Ik kijk om me heen en zie hoe een gorilla en cowboy naar elkaar zwaaien. Een Japanse boogschutter speelt een deuntje door pijlen op de klokkentoren af te vuren. Een avondje knallen was nog nooit zo knus.

    • Lucas Brouwers